Begynder bil til trackdays og clubrace

Alt andet
Besvar
markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Begynder bil til trackdays og clubrace

Indlæg af markn » 23 apr, 2005 06:06

Jeg kunne godt tænkte mig en bil, som jeg til at starte med kunne tage med til trackdays. På længere sigt, hvis der er tid og penge, kunne det måske udvikle sig til clubrace.

Jeg har gået og tænkt lidt på modellerne 33, 75 og 155, men det behøver ikke nødvendigvis være en af de biler. Med mine krav nedenfor i mente, ville jeg umiddelbart tro at en 33'er ville være et godt valg, men jeg er ikke sikker.

- Bilen skal bruges til daglig (ikke de store afstande)
- Skal være (nogenlunde) billig i indkøb
- Reservedele tilgængelige og billige
- Simpel (hvis der er forskel) at rep (motor og plade arb.)

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre :)

På forhånd tak,

Mark



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 24 apr, 2005 03:42

Mark,

Da jeg ingen kommentarer har i forbindelse med Alfa 155, vil jeg ikke kommentere denne model.

Mht. 33 eller 75, så vil jeg også vælge 33'eren, da den i mine øjne er nemmere at arbejde på. Jeg har selv en 75'er, som jeg bruger til daglig og to alfasud (95% identisk med 33'erne), og Alfasud/33 er simpelthen en simplere konstruktion og mere "nutidig" hvor 75'eren er en mere traditionel i sin opbygning.

Du skulle måske også tænke på om du har en preferences i forbindelse med forhjuls- eller baghjulstræk.

markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af markn » 24 apr, 2005 05:05

Hej,

Tak for svaret.

Jeg går udfra at en forhjulstrukket bil, er nemmere at køre (umiddelbart), end en tilsvarende baghjulstrækkende. Det lyder måske lidt sjovere med en baghjulstrækker, men jeg har ikke rigtig nogen preferencer. Dog kunne det da være sjovt med end lidt ældre model ala. Alfasud ell. måske en GTV, men de er sikkert dyrere at anskaffe og finde dele til.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 27 apr, 2005 16:54

Mark,

Det er nok nemmest med forhjulstræk, men baghjulstræk er nok det sjoveste. En GTV (jeg går udfra at du mener Alfetta GTV) er heller ikke noget dårligt bud, men som med Alfasud, så er det store problem rust. Undervogn, motor og gearkasse (med pladespær på 2.0TS, 3l og så vidt jeg husker også Turbo) passer på GTV'en da de alle er transaksel biler, og Alfa ikke havde den store pengepung til produktudvikling i den periode.

Det kommer måske også an på din ambitioner - vil du gerne ende med at have rigtig mange HK i din bil, så er nordmotoreren nemmere, hvor boxer motoren i Alfasud og 33 er svær at gøre rigtig meget ved uden at det bliver meget dyrt.

Jeg ser at du kører Lancia Kappe. Jeg har selv lidt kig på en Kappe, og kunne godt tænke mig at hører lidt om dine erfaringer mht. motor (er det en 2.0l eller 2.4l), gearkasse, rust og general kavlitet.

markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af markn » 27 apr, 2005 18:43

Hej Jens,

Det var Alfetta GTV jeg tænkte på, men det lyder mere fornuftigt at gå efter en 75'er pga. rusten, hvis det skal være en baghjulstrækker. Jeg har ikke vinder ambitioner, men vil da gerne kunne skrue lidt på motoreren med tiden, så en nordmotor bil måske det bedste bud.

Min Kappa er en 2.0l 20V, med over 200.000km på bagen. Den kører rigtig godt og både motor og gearkasse er bomstærke. Min er fra 96, men der blev vist lavet lidt forbedringer på gearkassen på de senere modeller (98 og frem mener jeg).


Mvh,

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 27 apr, 2005 19:57

Mark,

En 75'er kan nu også godt ruste - jeg taler af erfaring :-( Der kører allered 4 75'ere i Club race og de går ganske godt. Der er også et par eller tre GTV'ere, som i teorien burde have et større potentiale, men det er nok maginalt. Desuden er det nemmere at finde en god 75'er end en god GTV.

Så vidt jeg har læst mig til, så blev kappa'en også opdateret i 96, men det lyder jo ikke afskrækkende. Lækker bil til en billig penge.

alfetta84
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 feb, 2004 02:21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfetta84 » 03 maj, 2005 23:45

Hej Mark

Jeg har tidligere brugt en 155 2,0 til clubsport (som det jo hed i gamle dage) og der var bestemt meget morskab i den. Jeg var selv lidt skeptisk med hensyn til forhjulstrækket, men når den blev presset tilstrækkeligt i svingene skulle man ud og hente bagenden med masser af kontrastyring [:D] - det smagte da lidt af baghjulstræk.

Man får jo nærmest kastet 155´erne i nakken i dag og det er da bestemt en bil som både kan bruges til "familekørsel" og trackdays.

Hvordan den er at skrue på selv har jeg ingen erfaring med, men det var nu forbløffende hvor lidt penge jeg brugte på "ekstra" vedligehold - set i lyset af hvordan den blev brugt

mvh
Bjarne Pedersen

markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af markn » 08 aug, 2005 02:53

Nu har jeg i lidt tid gået og tænkt på forskellige modeller og er kommet frem til at Alfetta GTV'en nok er den jeg er mest vild med. Så vidt jeg kan se, at der to interessante GTV'er, V6 og 2000. Hvilken egner sig bedst, både til daglig brug og clubsport. Kører 2000 og V6 i forskellige klasser og er der her fordel ved at vælge den ene frem for den anden?

Håber på lidt information :)


Pft,

Mark

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 08 aug, 2005 22:23

Jeg har selv nogen erfaring med GTV - og der kan altså være MANGE ting galt! [:0] Det er jo også en ældre Bella så et eller andet sted er det forståeligt nok.

Den falder absolut ikke ind under de krav du har mht. til daglig brug, nem at reparere på osv. men er selvfølgelig det helt rigtige valg såfremt du kun vælger med hjerte og sjæl - og ikke pengepungen... [;)]

Der er dog hele tiden småting som dukker op på en GTV omkring slitage på styretøj, undervogn, drivlinje, el-problemer etc. etc. og det vil du ikke være i nærheden af på samme måde i eks.vis. en 155 som klart er det mest fornuftige valg - og stadig sjovt(!) jvf. de krav du har sat op...

Og så har 155 slet ikke NÆR de samme rustproblemer som en GTV, så finder du en 10-12 gl. 155 der er passet rimelig fornugtigt med Pava eller lign. bør det overhovedet ikke være en af dine bekymringer de første år...

Men igen - hvis du har truffet dit valg skal jeg da endelig ikke tale dig fra det. Det er jo en fornøjelse at der er nogle der vil investere tiden, pengene og kræfterne i disse klassikere så vi kan nyde sjældenhederne på vejene [;)]

Men nu er du advaret [:D]

markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af markn » 09 aug, 2005 01:06

Hej Egebjerg,

Tak for de fornuftige ord. Mht. til motor størrelse i en 155, så er der vel også mere eller mindre egnede til clubsport? Er en Alfa 75 ligeså hårdt ramt af rust som en Alfetta? Det ville jo være sjovt med en transaxle :) Mekanisk er de vel så ens, at en 75 har ligeså mange rep. og vedligeholdelse?

Pft,

Mark

Besvar

Tilbage til "Generelle emner"