Speedometer Alfa GTV 1985
Speedometer Alfa GTV 1985
Hey
Jeg har som så mange andre et dødt speedometer i slæden.
På gearkassen sidder en sensor med to ledninger, det kan være den. Er der andre ting som kan have indvirken på manglende udslag?
Selvfølgelig kan selve speedometeret være dødt, men...
Er der nogen måde at måle den sensor på? Og hvad bør værdien være, hvis jeg måler den?
Jeg har som så mange andre et dødt speedometer i slæden.
På gearkassen sidder en sensor med to ledninger, det kan være den. Er der andre ting som kan have indvirken på manglende udslag?
Selvfølgelig kan selve speedometeret være dødt, men...
Er der nogen måde at måle den sensor på? Og hvad bør værdien være, hvis jeg måler den?
Undskyld - men når du siger "som så mange andre" hva mener du så..? Er det pga. af mekaniske modifikationer eller er det blot holdt op med at virke??
Mit speedo i min GTV6 er også "dødt" - dvs. at det viser 3,2 gange så meget som normalt. Det har dog sin naturlige for klaring da min gearkasse er fra en 1,8 Turbo (som har mere spær) Den er (åbenbart) udstyret med en pulsgiveren i gearks. der giver for høj puls til speedomteret (3,2 gange for meget) så det slet ikke passer på nålen...
Jeg har diagramer liggende fra en (meget flink) Radio/TV mekaniker som byggede 3,0 24V i sin transaxle GTV men det print som jeg fik bygget har jeg dog ikke fået til at virke endnu...
Da jeg var til Spettacolo Sportivo 2007 i Holland i slutningen af August stødte jeg dog på en GTV6-ejer som havde købt en converter i Australien for ca. 1500 DK Kroner som funker rigtig godt. Det bliver ved ordre-afgivelse indstillet ifht. speedometer/gearks. så det virker - det skal blot monteres på det eksiterende ledningsnet...
Mail evt. på danielegebjerg@gmail.com for nærmere oplysning.
Mit speedo i min GTV6 er også "dødt" - dvs. at det viser 3,2 gange så meget som normalt. Det har dog sin naturlige for klaring da min gearkasse er fra en 1,8 Turbo (som har mere spær) Den er (åbenbart) udstyret med en pulsgiveren i gearks. der giver for høj puls til speedomteret (3,2 gange for meget) så det slet ikke passer på nålen...
Jeg har diagramer liggende fra en (meget flink) Radio/TV mekaniker som byggede 3,0 24V i sin transaxle GTV men det print som jeg fik bygget har jeg dog ikke fået til at virke endnu...
Da jeg var til Spettacolo Sportivo 2007 i Holland i slutningen af August stødte jeg dog på en GTV6-ejer som havde købt en converter i Australien for ca. 1500 DK Kroner som funker rigtig godt. Det bliver ved ordre-afgivelse indstillet ifht. speedometer/gearks. så det virker - det skal blot monteres på det eksiterende ledningsnet...
Mail evt. på danielegebjerg@gmail.com for nærmere oplysning.
Hej Dunlop - her på sitet er det mere passende at kalde sig Pirelli.
Jeg opfatter død som at speedo'et ikke viser noget og tæller km. Det kan være speedometeret, kabelforbindelsen, føleren (på gearkassen) eller metalkransen som giver impulser til føleren. Det sidste er ret almindeligt på boxer modellerne, ved ikke om det også er det på transakslerne.
Daniel, kan man ikke bare sætte føleren fra bilens originale gearkasse på på Turbo kassen?
Erik
Jeg opfatter død som at speedo'et ikke viser noget og tæller km. Det kan være speedometeret, kabelforbindelsen, føleren (på gearkassen) eller metalkransen som giver impulser til føleren. Det sidste er ret almindeligt på boxer modellerne, ved ikke om det også er det på transakslerne.
Daniel, kan man ikke bare sætte føleren fra bilens originale gearkasse på på Turbo kassen?
Erik
Så blev jeg klogere.
Senderen på gearkassen er lavet af plastik og er kun elektroniks.
Den gamle originale er lavet af stål og er en kontakt med stumpen fra et speedometerkabel monteret i gearkassen.
Den originale sender laver fin puls til speedometeret. Men ævs, gammel sensor i ny gearkassen, det passer jo bare ikke sammen.
Såå, hvad skal jeg mere bruge for at få mit speedometer til at virke og dermed få slæden igennem syn uden den anmærkning?
Senderen på gearkassen er lavet af plastik og er kun elektroniks.
Den gamle originale er lavet af stål og er en kontakt med stumpen fra et speedometerkabel monteret i gearkassen.
Den originale sender laver fin puls til speedometeret. Men ævs, gammel sensor i ny gearkassen, det passer jo bare ikke sammen.
Såå, hvad skal jeg mere bruge for at få mit speedometer til at virke og dermed få slæden igennem syn uden den anmærkning?
Jeg forstår at du har skiftet gearkasse så nu har du en eletronisk sender og et Speedometer til kabeltræk.
Hvis det er sådan, så skal du have et elektronisk speedometer. Prøv http://www.cuoresportivo.dk/, der er mange ejere af type 116, så du kan være heldig en ligger inde med speedo til din gearkasse.
Du kan også maile til Herluf Jensen, Alfaspecialisten i Esbjerg, han har p.t. oprydningssalg
alfaspecialisten@esenet.dk
Hvis det er sådan, så skal du have et elektronisk speedometer. Prøv http://www.cuoresportivo.dk/, der er mange ejere af type 116, så du kan være heldig en ligger inde med speedo til din gearkasse.
Du kan også maile til Herluf Jensen, Alfaspecialisten i Esbjerg, han har p.t. oprydningssalg
alfaspecialisten@esenet.dk
Nope, mit speedometer er også elektronisk.
Men den føler(sender eller hvad det nu er), som hører til speedometeret er lavet af stål. På den føler sidder der to stik væk fra gearkassen og ind mod gearkassen sidder der en stump, som minder lidt om et speedometerkabel.
På den gearkasse som sidder på bilen nu sidder der en plastikføler, der er ren elektronisk. Der kommer en ledning ud af den hvor der er, for mig at se, to ledninger og en stel.
Umiddelbart lader det til at det er et Alfa 75 bagtøj som sidder på bilen og resten er alfetta gtv.
Men den føler(sender eller hvad det nu er), som hører til speedometeret er lavet af stål. På den føler sidder der to stik væk fra gearkassen og ind mod gearkassen sidder der en stump, som minder lidt om et speedometerkabel.
På den gearkasse som sidder på bilen nu sidder der en plastikføler, der er ren elektronisk. Der kommer en ledning ud af den hvor der er, for mig at se, to ledninger og en stel.
Umiddelbart lader det til at det er et Alfa 75 bagtøj som sidder på bilen og resten er alfetta gtv.
Læste på http://www.cuoresportivo.dk/ om en som havde samme problem som mig.
Jeg har den originale gearkasse stående, så snekkedrevet et flyttet med over.
Og voila, nu virker speedometeret
Jeg har den originale gearkasse stående, så snekkedrevet et flyttet med over.
Og voila, nu virker speedometeret
"Daniel, kan man ikke bare sætte føleren fra bilens originale gearkasse på på Turbo kassen?
Erik"
Nej, åbenbart ikke... Det er tilsyneladende et verdensomspændende problem/udfordring
På AlfaGTV6.com er der flere der piller indmaden ud og bygger 75-speedo i kassen hvor det orig. før sad. Tallene bliver dog lidt skjult i kanten af speedo-kassen og det synes jeg ikke er særlig pænt så derfor går jeg efter converter-løsningen.
Det er min fætter og hans elektronik-nørd kollega der har bygget min converter så jeg må prøve til foråret at få dem til at hjælpe med at få den til at virke
Erik"
Nej, åbenbart ikke... Det er tilsyneladende et verdensomspændende problem/udfordring
På AlfaGTV6.com er der flere der piller indmaden ud og bygger 75-speedo i kassen hvor det orig. før sad. Tallene bliver dog lidt skjult i kanten af speedo-kassen og det synes jeg ikke er særlig pænt så derfor går jeg efter converter-løsningen.
Det er min fætter og hans elektronik-nørd kollega der har bygget min converter så jeg må prøve til foråret at få dem til at hjælpe med at få den til at virke