Hvorfor humper den på den ene cylinder

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Hvorfor humper den på den ene cylinder

Indlæg af Morten » 06 sep, 2006 08:12

Hej...

Jeg fik jo endelig samlet den gamle dame og fik kørt jomfruturen til Bella Italia. Jeg havde bare smidt karburatorerne på og lige groft indstillet dem, så den gik nogenlunde. Men da jeg kom ud at køre, kunne jeg godt mærke, at det ikke var helt godt. Det var som om, at den ikke rigtig trak på den ene cylinder. På vej hjem fik jeg drejet lidt på synkroniseringen mellem de 2 karburatorer, så den gik sådan nogenlunde i tomgang. Efterfølgende har jeg justeret den lidt mere, så tomgangen er rigtig god, men det er stadig som om den ene cylinder (nr. 3 fra forenden) ikke rigtig laver noget. Piller man tændkablerne af en efter een falder omdrejningstallet næsten ens pånær cylinder 3. Man kan næsten ikke høre, at den falder i omdrejningstal. Derfor foretog jeg en kompressionstest som vist (med varm motor) med ca. 3 kompressionsslag førend instrumentet fjernes fra tændrørsboringen. Resultatet var 14 / 14,5 / 14,5 / 14 bar fra forenden og bagud. Jeg mener, at det er et OK resultat, den skal vel ligge over 9 - 10 bar. Derefter har jeg haft dyserne ude, de var fine, blandingsskruen er skruet ½ omdrejning ud på hver rør. Synkroniseringen er indstillet på gehør, altså der hvor motoren går bedst. Tændrørene er nye NGK B7ES og ser fine brune ud, og tændingen er kontrolleret på mærket ved tomgang. Kamvinklen er 55 grader. Tændrørskablerne har jeg målt igennem, de ligger ca. på ½ Ohm. Ventilspillerummene er indenfor de angivne mål, og toppakningen er efterspændt efter den første opvarmning. Der er ingen olie i vandet og på 400 km er der INTET olieforbrug.

Spørgsmålet er nu, om der er nogle, der har gode ideer til hvorfor den ikke rigtig vil lave noget på den ene cylinder ?.

Kan det ligge i dårlig synkronisering ?

Skal motoren lige køres til, før det hele passer sammen ? (det skal lige siges, at den ikke har fået nye stempler og cylindre, men derimod brugte, der har kørt knap 5000 km. Dele er opmålt og fundet OK, og havde ingen slidmærker eller lign.)

Bare skyd fra hoften og benyt lejligheden til få luftet evt kæpheste - jeg er åben for alle forslag...

Hilsen Morten

[file]komptest050906.jpg,46,,0[/file]



Spider Veloce
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 okt, 2003 00:41
Geografisk sted:

Indlæg af Spider Veloce » 09 sep, 2006 06:05

Hej

Jeg har fulgt med i de emner der er bragt i 105 forum, for at lære mere om de ældre alfaer og nord motoren. Det har været lærerigt, det kan jo også være nødvendigt når ens uddannelse ikke er mekaniker.

Jeg vil ikke ind og kloge i de problemer du omtaler; men jeg har fået anbefalet et sted der kan justere motor og karburattor på rulle felt og han skulle have erfaring med alfas nord motor.

NaaK
Vejlevej 12
Gjerndrup
6650 Brørup
21620903

Thue

Spider Veloce 2000 1974

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 11 sep, 2006 00:46

Hej Thue...

Tak for informationen, jeg havde også tænkt mig før eller siden at få den rigtigt justeret ind. Jeg vil bare gerne lige få ryddet det værste af vejen, derfor smed jeg spørgsmålet ud på dette forum...

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"