Ventilsædebredde Nordmotor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Ventilsædebredde Nordmotor

Indlæg af Morten » 20 jun, 2006 17:55

Hej..

Jeg har vist spurgt om det før, jeg er lidt i tvivl om hvad den korrekte ventilsædebredde skal være på Nordmotorerne. I min manual kan jeg ikke finde noget mål. Brede sæder giver god køling - smalle sæde god aftætning. Men hvad er korrekt: 1 - 1,5 - 2 mm ?

Jeg mener min gamle 128 blev bearbejdet til 1,5 mm da jeg renoverede topstykket, og den kørte da 180 tkm herefter.

Er der nogen der ligger inde med data herpå ?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 jun, 2006 20:01

Hej Morten, giver det ikke sig selv? I manualen skrives kun at nye ventilsæder skal fræses ned i neveau 30 grader. Jeg kan ikke se på tegning af ventilerne om har fræsning i kun én vinkel (30 grader)
Er topstykket i øvrigt ikke renoveret, eller vil du bruge det fra den gamle motor.
Du har fået siderne fra manualen om renovering af toppen, side 20-24, så send en mail hvis du har brug for dem.
Prøv evt. at stille spørgsmålet på CS, der er flere 105 ejere som renoverer motorer til ræs.
Fortsat h & l med samlingen.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 20 jun, 2006 21:14

Hej Erik...

Jeg har fået siderne af dig, men kan også kun se, at man fræser 30°.
Ideen var at forbedre flowet lidt når man nu har delene skilt ad (Jo, jeg bruger det renoverede topstykke, men kunne man nu hente lidt ekstra, ville det være fint...). Ideen var at fræse med 30° fræser indtil diameteren ved Y feks er 1 mm mindre end ventilens hoveddiameter. Herefter fræses med en 45° fræser (diameter X)(skraveret område) for at forbedre flowet. For at gøre dette har jeg imidlertid brug for sædebredden, derfor spørgsmålet.

[file]ventil.jpg,46,,0[/file]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 jun, 2006 21:38

Hej Morten - det tror jeg at Jørgen (Capo CS), Herluf og Claus Harn fra CS ved. Men så vidt jeg ved, er det kun god praksis i forbindelse ned samme vinkler (30 + 45) præset i ventilerne for at sikre, at ventilhovedet kan slippa med varmen.
En anden ting, som man ofte gør når man "Flower" portene, er at fræse styrene, hvis de går helt ud i portene, foruden, selvfølgelig, er at fjerne evt. grater fra støbningen (men det har et Alfa topstykke forhåbentlig ikke) samt tilpasse manifoldene og pakningerne til portene. Men det er jeg sikker på de 3 herrer ved alt om.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 20 jun, 2006 22:08

Hej Erik, og tak for svaret...

Jeg har lagt spørgsmålet ud på CS, så lad os se om der er nogen, der ytrer sig...

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 10 jul, 2006 20:24

Hej...

Har talt med en meget fornuftig mand hos Aabenraa cylinderservice, som kan oplyse, at på indsugningssiden skal tilstræbes 1 mm, mens udstødningssiden skal være omkring 1,5 mm. Det er godt nok noget mindre, end jeg havde forestillet mig, men jo mindre, jo bedre flow gennem kanalerne...

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"