Demontage af lejeoverfald
Demontage af lejeoverfald
Jeg er stødt på et problem i forbindelse med renovering af en Nord-motor. 5. hovedlejeoverfald, altså det hvor den bageste pakdåse er monteret, er ikke lige sådan til at få af. Iflg værkstedsmanualen, skal der bruges et eller andet "special tool", men det har man jo ikke sådan liiige liggende. Er der nogen, der har en alternativ metode, der er anbefalelsesværdig ?
Hej Morten - der er gået nogen tid siden dit spørgsmål (kl. 23.57, hummm, der er gået nogle timer med udvidet ordforråd inden du skrev, kan jeg tænke), men jeg har været på Sicilien siden d. 10.
Det er godt nok mange år siden, jeg havde min gang på autoværksteder, men jeg har aldrig set et specialværktøj til demont. af lejeoverfaldene. Som jeg husker det, brugte mekkerne dengang et forsigtigt dab med en hammer på siden(erne) af overfaldet, så kunne de tages af med håndkraft.
Spørg evt. et lokalt cylinderservice værksted, hvad de gør eller om de har et specielt værktøj, som du kan låne eller komme forbi med blokke og de tager dem af for dig, for en stribe bajere!
Det er godt nok mange år siden, jeg havde min gang på autoværksteder, men jeg har aldrig set et specialværktøj til demont. af lejeoverfaldene. Som jeg husker det, brugte mekkerne dengang et forsigtigt dab med en hammer på siden(erne) af overfaldet, så kunne de tages af med håndkraft.
Spørg evt. et lokalt cylinderservice værksted, hvad de gør eller om de har et specielt værktøj, som du kan låne eller komme forbi med blokke og de tager dem af for dig, for en stribe bajere!
Hej Erik...
Problemet er løst, der skulle bare lige et par dask til med en stor hammer, nøjagtig som du skriver. Så nu går det derudaf med at bygge i den gamle blok. Alt er renset nu og igår fik jeg filet og vejet stemplet, plejlstænger, plejlstangsoverfald osv. så alle kompnenter har samme masse med en nøjagtighed på 0,1 g. Differencen var 1,8 g mellem de tungeste og letteste. Nu skal jeg bare have bestilt reservedele, så hjæper det gevaldigt..
Problemet er løst, der skulle bare lige et par dask til med en stor hammer, nøjagtig som du skriver. Så nu går det derudaf med at bygge i den gamle blok. Alt er renset nu og igår fik jeg filet og vejet stemplet, plejlstænger, plejlstangsoverfald osv. så alle kompnenter har samme masse med en nøjagtighed på 0,1 g. Differencen var 1,8 g mellem de tungeste og letteste. Nu skal jeg bare have bestilt reservedele, så hjæper det gevaldigt..
Hej Morten, det er rart indimellem at få bekræftet, at det man husker, rent faktisk har hold i virkeligheden.
Den "nye" motor kommer jo til at gå som en Rolls, helt uden vibrationer (test: stil en mønt på højkant på køleren, start motoren, spind den op til topomdrejninger, slip gassen, lad den gå tomgang og afbryd tændingen og mønten står stadig; ellers, ud med motoren, skild den ad osv., du ved hvad jeg mener!!!!), men forhåbentlig ikke uden det rigtige Alfa bulder.
Det er egenlig utroligt med den difference, at det går (sikkert) rimelig ordentlig alligevel. Men man kan godt både høre og mærke forskellen, hvis man har lidt øre for det. Min kone har lige fået "ny" Punto, præsis samme model motor som den gamle, men den nye er fuldstændig virbrationsfri og lydløs, selv når den har fået slæbt sig op (60HK) på 140.
Den "nye" motor kommer jo til at gå som en Rolls, helt uden vibrationer (test: stil en mønt på højkant på køleren, start motoren, spind den op til topomdrejninger, slip gassen, lad den gå tomgang og afbryd tændingen og mønten står stadig; ellers, ud med motoren, skild den ad osv., du ved hvad jeg mener!!!!), men forhåbentlig ikke uden det rigtige Alfa bulder.
Det er egenlig utroligt med den difference, at det går (sikkert) rimelig ordentlig alligevel. Men man kan godt både høre og mærke forskellen, hvis man har lidt øre for det. Min kone har lige fået "ny" Punto, præsis samme model motor som den gamle, men den nye er fuldstændig virbrationsfri og lydløs, selv når den har fået slæbt sig op (60HK) på 140.