O-ringe i toppakning

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

O-ringe i toppakning

Indlæg af Morten » 01 jun, 2006 19:01

Hej...

I forbindelse med en motorrenovering er jeg stødt på o-ringsproblematikken i toppakningen. I min gamle toppakning lå de og rodede uden føringsstift, hvilket havde resulteret i en nærmest hjerteformning af o-ringen uden aftætning til følge. Jeg vil naturligvis gerne undgå dette problem igen, og sætter derfor føringsstifter i motorblokken. Diameteren på disse er ca. 5,3 mm, bestemt af hullet i blokken. O-ringene leveret med den nye pakning (Reinz) har en indre diameter på omkring 5,8 mm og passer derfor fint, tilsyneladende ! O-ringens tværsnitsareal er ca. Ø 2,25 mm og toppakningen er 1,5 mm tyk, dvs o-ringen skal sammentrykkes 0,75 mm. Når det sker, må man antage, at tværsnitsarealet på o-ringen er konstant, dvs når den bliver fladere, bliver den også bredere. Udbredes Ø 2,25 i en firkant med en højde på 1,5 mm fås en bredde på ca. 2,7 mm. Der er her antaget en kantrunding af firkanten på ca. 0,2 mm. Adderes Ø 5,3 fra stiften i motorblokken og 2 firkanter a 2,7 mm fås et nødvendigt hul i pakningen på Ø10,7. Hullet i pakningen er imidlertid omkring 9,8 mm, dvs der mangler omkring en mm i at o-ringen kan give sig frit, og derved ikke kan forstyrre pakningstrykket i det omkringliggende areal. Er der nogen, der har en forklaring på det ? Jeg overvejer på baggrund af ovennævnte at øge hullet til 11 mm i pakningnen.



Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"