Så lykkedes det endelig...

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Så lykkedes det endelig...

Indlæg af Morten » 24 maj, 2006 17:23

Så kom maskinen endelig ud efter lang tids biksen med bolte, der var groet fast ol. Jeg kan godt forstå AR senere flyttede hovedcylinderen og gik over til hydraulisk betjent kobling, alt det mekanik på siden / under gearkassen er virkelig en pest når motoren skal ud. Nå, nu kan jeg så endelig komme i gang med at kigge på selve motoren.

[file]motorud.jpg,46,,0[/file]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 maj, 2006 05:22

Hej Morten - Flot GT, motor (skindet bedrager?) og lækkert værksted. Velopdragen undulat, sidder på toilet??? Svensk flag - har du haft en Husquana knallert, eller hva'?
Du burde have noget beskyttelse over forskærmene.
Ham, Luigi med oliefiltrene, har været på spild også med koblings forbindelserne. Det er muligt at det er autentisk med mekanisk koblingsaktivering og stående pedaler, men der er en ringe løsning, alt taget i betragtning, uanset hvilket mærke som havde det.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 maj, 2006 05:33

Hej Erik...

Ja, som du ved er der mange mærkelige ting på et værksted. Både dem, som jeg ikke selv nænner at smide ud og dem fruen ikke mener passer ind i hjemmet. Undulaten (vist en ørn ell. lign)er en gammel duftfrisker fra min farmor. Man hælder noget væske i og tænder for den indbyggede pære, det skulle vist tage tobaksrøg (jeg ryger desværre selv..). Lokummet er fra min mormor og er et askebæger med påskriften: "kun for mænd". Det svenske flag stammer fra en udvekslingsstuderende engang for længe siden...

Jeg bruger tæppe til forskærmene, men indrømmet, det er ikke særlig godt, så det ryger hurtigt af igen.

Nå, tilbage til det interessante, vi er vist enige om stående pedaler osv, men nu skal den jo være original, så det må man leve med. Har fået skilt lidt mere fra hinanden siden sidst, og jeg må sige den er "Überholungsbedürftig". Sluppet mellem stempel og øverste kompressionsring er ca. 0,45, jeg tror øvre slidgrænse er omkring 0,15. Plejlstangslejepanderne viser tydelige tegn på slidtage, det ser ud som om der har været noget sand med på et tidspunkt. Nederste taktkæde er temmelig slap, den kan vel give sig 20 mm i alt fra side til side, men tandhjulene ser ikke slidte ud. Positivt er det, at der ikke er tegn på korrosion mellem cylinderforinger og blok, så det skulle være muligt at flytte foringerne fra den anden motor over i denne. I forbindelse med den nederste kæde, har jeg fundet en tysker, der sælger en kædestrammer til denne, se evt http://www.okparts.net Måske var det en god ide for at undgå klapren fra den i fremtiden ? (Prøv lige også at se de lækre biler han har til salg der...)

Ellers går det sådan lidt slag i slag, der er meget rensearbejde både udvendig og indvendig. Specielt var indersiden af bundkarret utrolig beskidt og slammet.

PS: Har du slet ikke bemærket min Alfa-plakat ? Fik den af en venlig Fiat-sælger i Aabenraa, det er samme årgang og farve som min egen...

og

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 maj, 2006 06:17

Hej igen, lige et par billeder til ovennævnte meddelelse

[file]DSCN2383.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2384.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2385.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2386.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2387.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2388.JPG,46,,0[/file]

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 31 maj, 2006 06:46

Jeg bemærker at der er grønt i dele af motorrummet. Har bilen tidligere været denne farve? Eller er det en særlig feature for denne model og årgang?
Min egen GTJ fra '66 er okkergul, men også grøn i motorrummet??

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 maj, 2006 06:55

Hej Bent...

Det må jo være noget de har fundet på for at drille os.... Nej, den har været grøn, men farven faldt åbenbart i unåde, da den blev repareret og malet. Passer mig nu fint, jeg er ikke så vild efter de tobaksfarvede indtræk, selvom det selvfølgelig er mere originalt... Men nu får jeg så chancen for at fjerne resten af det grønne, det ser sådan lidt "halvt ud" i motorrummet. Der skal også lige et par nye bremserør til og de fleste gummigennemføringer ska også skiftes ud. Håber jeg når at få kørt lidt i år...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 31 maj, 2006 08:41

Hej Morten - du holder øjensynlig ferie for at renovere motor; fik "out of office" besked på min tak-for-oliemåler-giver mail.
Ja, det er ofte uforståeligt at en motor har gået og trukket godt når ser sliddet og snavset indeni!
Undskyld det med den flotte plaket, "GT Junior 1966", det er vel din egen som blev fotograferet, da den var løbet af båndet. OK, den var måske grøn, dengang, og blevet Alfa Rosso siden (min Spider var elfenben hvid, nu Farina Rosso.
Det lader til at blokken kan være fundament for de renoverede dele i Zagaso motoren. Ser OK ren ud indvendig; hvordan har topboltene det, på billedet OK.
Fortsat god arbejdslyst.
NB! Var lige ude at se til hvordan med skift af olietryks giveren, du har desværre ret i at bagerste carb. skal af. Måske lader jeg min Alfa smed, Carsten i Smidstrup), få opgaven; jeg har også et håndgaskabel som skal på, trækkes ind i kabinen og fastgøres ved siden af chokeren på midterkonsollen!!??

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 maj, 2006 16:42

Hej..

Nu er jeg her igen. Var det bare ferie, vi var afsted med vores datter, hun har fået lavet en kunstig hørelse, hun har været døv indtil nu, så det går der en del tid med. Tid, som man godt kunne bruge på bilen, men det andet er nu vigtigere.

Topboltene er OK, jeg skal blot lige have afrenset gevindet.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 31 maj, 2006 17:40

Hej Morten - ja, det med datterens hørelse er selvfølgelig meget vigtigere. Det er dejligt at høre, at hun har kunnet hjælpes. Der er nok at se til med hende, sikkert mange flere små og store ting end man forestiller sig.
Men, tillykke med orerationen.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 maj, 2006 19:44

Ja, der er nok at se til, men jeg tror nu snart jeg snupper et par feriedage, så jeg kan komme videre. Når solen skinner rykker det lidt i en...

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"