Olietryk efter olie & filter skift

Motor, motor-styring og komponenter på motor
elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 21 maj, 2006 05:28

Jeg må vist hellere følge lidt op på mit olietryk. Jeg skiftede 20W-50 olie til 10W-40 igen, dog uden ændring på olietrykmåleren. Har mistanke til indikatoren, i det der ikke er dyre lyde fra lejer etc., olietryklampen går ud øjeblikkeligt motoren går igang mens olietryksmåleren først giver udslag efter nogle (5-10) sekunder senere.
Den sidder ad h. til (hvorfor er jeg ikke overrasket), men jeg tager den ud og renser og/eller skifter den.
Er der nogen som har en til en 00548 1750 liggende?



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 22 maj, 2006 16:45

Mht. motorrenovering har jeg ingen erfaringer, men det burde kunne lade sig gøre. Eneste kritiske punkt er, om blokdækhøjden er OK, dvs om foringerne kigger 5-8/100 op over blokoversiden. Der skulle kunne fås undelagsblik hvis dette ikke er tilfældet, jeg har bare aldrig set dem i nogen reservedelskataloger...

Mht. olietryksgiveren ville jeg købe en ny, så er man da sikker. Jeg tror ikke, at man kan rense den. Der sidder en på min nyindkøbte motor, jeg ved ikke om den passer, jeg kan sende den til dig hvis du vil prøve den.

Hilsen Morten

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 22 maj, 2006 17:37

Fra 66-69 Bør det være en Veglia-Borletti trykdåse, fra 68 er det samme dåse til både Veglia-Borletti og Jäeger, så den jeg har liggende burde passe (var det ikke en 71'er, Erik ?) Alternativt koster en ny dåse ca. 270 kr hos Del-Priore + forsendelse. Sig til, hvis du kan bruge den...

Hilsen Norten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 maj, 2006 21:16

Tak for tilbudet, men du kan selv få brug din trykdåse. Jeg prøvede i weekend at tage min ud, men som den sidder kan jeg risikere at gå istykker eller ikke blive tæt igen. Siden jeg tog Spideren ud af vinterhi, har min 156 været på værksted "on an' off", først et par småting som var udsat, så, 1. dag efter, over en brosten - smadret bundkar og udstødning, så tilbage for en bededagsferie i Nordtyskland, så i fredags bakkede jeg ind i en sten så h.baghjul blev slået skævt, så Spideren er i brug daglig som pendler bil, men det er OK, med dog sjovest da solen skinnede hver dag.
Hos Highwoodalfa har den toppakning med O ringe "Head gasket with ‘O’ rings Goetze/Reinz 22.00 25.85"; er det de ringe som du evt. skal bruge, Del-Priore nævner på Teknik side 7 nogle toppakninger fra Reinz, men ikke om simmringe er med, det var måske en ide at spørge, de koster næsten de samme ca. kr. 300.
Jeg ville, inden jeg begynder at åbne den nyrenoverede motor, splitte den gamle for at se hvordan det går med at skille ad og hvordan tilstanden af blokkens metal, bolte etc. har det, der er trodsalt nemmere at ændre de udvendige ting som kræves på den nyere motor end at splitte den ad og bygge delene over i den gamle blok.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 22 maj, 2006 21:29

Mht. olietrykdåsen, har jeg en helt ny på min nuværende, så jeg mangler ikke, tilbuddet er der derfor stadig. Men, man skal lige have karburatorerne af for at komme til at skifte den, så afsæt lige en god eftermiddag og køb nogle nye pakninger til indsugningen.

Jeg følger fremgangsmåden som du skriver, det var jeg også blevet enig med mig selv om, hvis der nu er noget der ikke kan skilles ad osv...

Jeg finder lige ud af de o-ringe til toppakningen, det ville være ærgeligt at skulle have toppen af igen fordi man har sparet 300 kr. Del-Priore er forøvrigt også begyndt at sælge spesso-pakninger, de skulle være rigtig gode, siges der.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 maj, 2006 21:45

Hej - jeg har en reparations håndbog (udvalgte reparationer) på engelsk, som du sikkert vil have gavn af. Hvis du sender mig din adresse på erik@loye.net (har vist fået den engang, men jeg slipper for at lede), vil jeg sende dig kopier af de relevante sider.
Det du skal se på den gamle motor med olie/vand mixer engenskaberne, er om anlægsfladerne for foringerne er intakte. Man kan godt frygte at aluminimumet i blokken er tæret netop der (stål/alu galvanisk tæring). I det hele taget kan alu tære, hvis ikke kølervæsken er skiftet med hyppige mellemrum - olieskift er øjensynligt blevet negligeret så kun gud ved hvor ofte kølervæstken er blevet fornyet.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 22 maj, 2006 22:21

Hej Erik...

Tak for rådene, hvis du har tid og lyst vil jeg meget gerne se hvad du har ang reparation. Mht. kølevæske var "badekarret" omkring foringerne temmelig fyldt med kalksten, men ikke nogen synlig tæring (rust)på de lange motorgevindstænger eller udvendigt på foringerne, da jeg fik det afkalket + affedtet. Men tak for tippet, jeg vil kigge netop dette område grundigt igennem. Du får lige min arbejdsmail, jeg kører endnu med modem, så tager jeg dem med hjem og kigger på det:

m.svendsen@danfoss.de

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"