Ujævn motorgang 2000 Spider
Ujævn motorgang 2000 Spider
Jeg har problemer med min 2000 med 2 x Solex dobbeltekarburatorer, den kører ikke jævnt og er heller ikke særlig omdrejningsvillig over 4500 omdr. Nedefra tøver den( virker druknet) indtil ca 1500 omdr. er der nogen som har et bud på fejlen. Der er hos Center Auto Kolding
justeret ventiler/tænding/karburatorer (svømmerhøjde + omdyset)samt skiftet insugningsflancer - alt dette har hjulpet lidt men den kører stadig ikke optimalt. Olieforbruget er ca 1 ltr pr/ 1000km og jeg kan se nogle aflejringer på tændrørene (nye G.L. 2 hl). Når luftfilterkassen afmonteres for flowmåling suger den iøvrigt kun på den ene karburator ?? er det pga manglende vakum ??
justeret ventiler/tænding/karburatorer (svømmerhøjde + omdyset)samt skiftet insugningsflancer - alt dette har hjulpet lidt men den kører stadig ikke optimalt. Olieforbruget er ca 1 ltr pr/ 1000km og jeg kan se nogle aflejringer på tændrørene (nye G.L. 2 hl). Når luftfilterkassen afmonteres for flowmåling suger den iøvrigt kun på den ene karburator ?? er det pga manglende vakum ??
Tak for dit svar
nej denne 1981 Spider har Solex. Jeg tror du har ret i at det kan være falsk luft - til trods for at det er en Alfa specialist (Center Auto) der har lavet reparationen ( og taget sig fyrsteligt betalt for det!!!) - har du en ide om hvordan jeg evt. selv kan tjekke det - min tillid til dette værksted er ikke just stor længere !!.
nej denne 1981 Spider har Solex. Jeg tror du har ret i at det kan være falsk luft - til trods for at det er en Alfa specialist (Center Auto) der har lavet reparationen ( og taget sig fyrsteligt betalt for det!!!) - har du en ide om hvordan jeg evt. selv kan tjekke det - min tillid til dette værksted er ikke just stor længere !!.
Hej jks...
Jeg studser lidt over bemærkningen, at den i øvrigt kun suger på den ene karburator ! Jeg tror ikke der er andet at gøre end at gå det hele igennem. Nu ved jeg ikke hvor meget du har lyst til at rode selv, men jeg ville tage karburatorer, flanger og indsugningsmanifold af, og tjekke det hele ser rigtigt ud. Det koster selvfølgelig et sæt pakninger, men så ved man det er gjort ordentligt. Hvad med spjældakslerne, er de tætte omkring lejringerne (falsk luft)?
Jeg kan godt se, at du bliver lidt irriteret på værkstedet, men prøv da at forklare dem sagen. Hvis de er seriøse, kan de da godt se, at man ikke vil betale for en problemløsning, når problemet stadig er tilstede.
Hilsen Morten
Jeg studser lidt over bemærkningen, at den i øvrigt kun suger på den ene karburator ! Jeg tror ikke der er andet at gøre end at gå det hele igennem. Nu ved jeg ikke hvor meget du har lyst til at rode selv, men jeg ville tage karburatorer, flanger og indsugningsmanifold af, og tjekke det hele ser rigtigt ud. Det koster selvfølgelig et sæt pakninger, men så ved man det er gjort ordentligt. Hvad med spjældakslerne, er de tætte omkring lejringerne (falsk luft)?
Jeg kan godt se, at du bliver lidt irriteret på værkstedet, men prøv da at forklare dem sagen. Hvis de er seriøse, kan de da godt se, at man ikke vil betale for en problemløsning, når problemet stadig er tilstede.
Hilsen Morten
Der er 2 metoder til at kontrollere om den suger falsk luft.
1 Sprøjt omkring indsugningerne én ad gangen med starthjælp, æther eller benzin, stiger omdrejningerne eller begynder den at gå jævnere har du fundet en utæthed.
2 hold en rygende cigaret ned omkring indsugningerne, bygynder røgen at blive trukket til et bestem sted er det en utæthed.
Der findes sikkert andre, men disse 2 har hjulpet mig.
1 Sprøjt omkring indsugningerne én ad gangen med starthjælp, æther eller benzin, stiger omdrejningerne eller begynder den at gå jævnere har du fundet en utæthed.
2 hold en rygende cigaret ned omkring indsugningerne, bygynder røgen at blive trukket til et bestem sted er det en utæthed.
Der findes sikkert andre, men disse 2 har hjulpet mig.
Hej...
Jeg har i en reparationsmanual fundet lidt om Solex'erne, men det er ikke mange oplysninger der gives. Det skulle være karburatorer af typen C 40 DDH med 32 mm venturi. Jeg ved fra Weberne, at typen er støbt ind i øverste dæksel, men her kan venturierne kan skiftes, så se lige om det er de rigtige, hvis dette er en mulighed på Solex. Mht inddysning er der følgende data: Hoveddyse 140, Luftkorrektionsdyse 150, tomgangsdyse 47, start(choker)dyse 140 og accelerationspumpedyse (det bliver helt Vw'sk) 35.
Mht synkronisering angives, at begge gaspjæld skal lukkes helt, og så skal skruen, der forbinder de 2 spjæld, skrues ind, så der netop er kontakt til spældarmen mellem de 2 karburatorer. Jeg bruger selv en anden metode, som jeg synes fungerer fint: Start motoren, og lad den stå i tomgang. Luftfilterkassen skal være åben, så man kan komme til karburatorernes indsugningstragt. Sæt en benzinslange i øret og hold den i en vis afstand foran indsugningstragten på feks venstre rør i den første karburator og hør lyden, det er en hvislen af luft forbi gasspjældet og benzin, der suges op. Flyt slangen til det venstre rør i den anden karburator. Er lyden den samme eller hvisler det anderledes / højere eller lavere ? Hvis der er forskel, så prøv at dreje synkroniseringsskruen, til der opnås en så ens lyd som muligt. Check i alle 4 tragte, og juster til du mener lyden er ens i alle indsugningstragte. Det er vigtigt at holde slangen på det samme sted ud for hver tragt, ellers har det ingen mening.
Blandingen skal iflg denne manual være en ½ omdrejning ud som startpunkt, så prøv det. Jeg ved ikke lige om blandingsskruen er en luftskrue eller en benzinskrue som på weberne, så prøv dig frem. Hvis den ikke rigtigt tager gassen, eller gå "tyndt" i tomgang, eller skyder gennem karburatorerne er blandingen for mager. Hvis den ottetakter og "pruster", er blandingen for fed.
Det var tomgangen. At den ikke rigtig vil i toppen tyder på for lidt benzin, her kan du checke svømmerhøjden, den skal være mellem 15,5 - 16,5 mm målt mellem topdækslet med pakning og det højeste sted på undersiden af svømmeren (væk fra hængslet). Hvad med din benzinpumpe, er den OK ? Benzinfilteret ?
Alle disse ting forudsætter selvfølgelig, at tændingen er OK...
Håber, at du kan bruge nogen af oplysningerne...
Hilsen Morten
Jeg har i en reparationsmanual fundet lidt om Solex'erne, men det er ikke mange oplysninger der gives. Det skulle være karburatorer af typen C 40 DDH med 32 mm venturi. Jeg ved fra Weberne, at typen er støbt ind i øverste dæksel, men her kan venturierne kan skiftes, så se lige om det er de rigtige, hvis dette er en mulighed på Solex. Mht inddysning er der følgende data: Hoveddyse 140, Luftkorrektionsdyse 150, tomgangsdyse 47, start(choker)dyse 140 og accelerationspumpedyse (det bliver helt Vw'sk) 35.
Mht synkronisering angives, at begge gaspjæld skal lukkes helt, og så skal skruen, der forbinder de 2 spjæld, skrues ind, så der netop er kontakt til spældarmen mellem de 2 karburatorer. Jeg bruger selv en anden metode, som jeg synes fungerer fint: Start motoren, og lad den stå i tomgang. Luftfilterkassen skal være åben, så man kan komme til karburatorernes indsugningstragt. Sæt en benzinslange i øret og hold den i en vis afstand foran indsugningstragten på feks venstre rør i den første karburator og hør lyden, det er en hvislen af luft forbi gasspjældet og benzin, der suges op. Flyt slangen til det venstre rør i den anden karburator. Er lyden den samme eller hvisler det anderledes / højere eller lavere ? Hvis der er forskel, så prøv at dreje synkroniseringsskruen, til der opnås en så ens lyd som muligt. Check i alle 4 tragte, og juster til du mener lyden er ens i alle indsugningstragte. Det er vigtigt at holde slangen på det samme sted ud for hver tragt, ellers har det ingen mening.
Blandingen skal iflg denne manual være en ½ omdrejning ud som startpunkt, så prøv det. Jeg ved ikke lige om blandingsskruen er en luftskrue eller en benzinskrue som på weberne, så prøv dig frem. Hvis den ikke rigtigt tager gassen, eller gå "tyndt" i tomgang, eller skyder gennem karburatorerne er blandingen for mager. Hvis den ottetakter og "pruster", er blandingen for fed.
Det var tomgangen. At den ikke rigtig vil i toppen tyder på for lidt benzin, her kan du checke svømmerhøjden, den skal være mellem 15,5 - 16,5 mm målt mellem topdækslet med pakning og det højeste sted på undersiden af svømmeren (væk fra hængslet). Hvad med din benzinpumpe, er den OK ? Benzinfilteret ?
Alle disse ting forudsætter selvfølgelig, at tændingen er OK...
Håber, at du kan bruge nogen af oplysningerne...
Hilsen Morten
Tak både til Morten og Erik for jeres svar
Solexérne hedder ganske rigtigt c40 ADDHE. Jeg prøver her i weekenden
rådene med falsk luft fra Erik og indstillingerne fra Morten.
Tænding er justeret og benzinpumpen er helt ny ( jeg har lige i England købt en trykmåler til denne og dette afprøves også her i weekenden) filteret er et Malpassi og dette er også lige skiftet.
God weekend
Jesper (jks)
Solexérne hedder ganske rigtigt c40 ADDHE. Jeg prøver her i weekenden
rådene med falsk luft fra Erik og indstillingerne fra Morten.
Tænding er justeret og benzinpumpen er helt ny ( jeg har lige i England købt en trykmåler til denne og dette afprøves også her i weekenden) filteret er et Malpassi og dette er også lige skiftet.
God weekend
Jesper (jks)
Hej Erik, det troede jeg heller ikke, at jeg havde, men det er ligesom at stemme en guitar, her drejer det sig bare om at få samme lyd i alle rør. Det er endnu bedre med et stetoskop, så skal man ikke koncentrere sig om at holde slangen i øret også. Folk griner af mig når jeg står der og leger "doktor", men det er faktisk et rigtigt godt redskab. Jeg fik fiffet af min egen chef, der også er gammel mekaniker. Jeg lånte sådan et "syncrometer" af ham (en lille undertryksmåler til at sætte foran karburatortragten) til at stille karburatorerne med, men han sagde, at det var nemmere med en slange. Jeg måtte give ham ret, for syncrometerets lille kugle står og hopper op og ned, det er helt umuligt at finde middelværdien. Måske findes der andre typer syncrometre, der fungere bedre.
Værre er det med tomgangsblandingen, som vi før har diskuteret. Jeg synes sgu altid det er svært at ramme rigtigt på gehør, og så med 4 blandeskruer. Jeg ender altid med at stille dem ens, og så dreje hhv. 1/4 ud eller ind indtil maskinen reagerer nogenlunde fornuftigt. Men jeg kan se, at på nogle af de senere manifolde, er der et proppet hul til gasmåling af hver enkelt cylinder. Måske skulle jeg bore sådanne huller, hvis jeg får taget toppen af her i vinter...
Hilsen Morten
Værre er det med tomgangsblandingen, som vi før har diskuteret. Jeg synes sgu altid det er svært at ramme rigtigt på gehør, og så med 4 blandeskruer. Jeg ender altid med at stille dem ens, og så dreje hhv. 1/4 ud eller ind indtil maskinen reagerer nogenlunde fornuftigt. Men jeg kan se, at på nogle af de senere manifolde, er der et proppet hul til gasmåling af hver enkelt cylinder. Måske skulle jeg bore sådanne huller, hvis jeg får taget toppen af her i vinter...
Hilsen Morten
Hej Morten - det kan være jeg skal prøve igen. Jeg fik engang en 75 m/Webere synkroniseret og sat op på et værksted med et (tror jeg) Bosch monstrum + ruller til effekt måling. De forbandt hver venturi via gummislanger, tror de skruede inspektions bolten, ved siden af blandingsskruen ud og satte en studs i, til søjler med væske og en kugle i. De justerede gasspjældene til alle kugler stød ens. Bagefter stillede de CO målene via de små huller i udst. manifoldet samt tænding på rullefeltet. Det tog nogen tid, men det virkede - den udskrev nogle fine kurver så man kunne se kraftudfoldelsen samt om den f.eks. tøvede når man gav fuldgas, det viste om acc. dysser og pumper virkede som de skulle.
En anden metode til justering af blandingen jeg har set bekrevet, er et gennemsigtigt tændrør som viser farven på eksplotionerne i hver cylinder (man bruger kun et som flyttes fra cyl. til cyl.).
Din metode til manuel justering gælder alle motorer med flere karburatorer og skal altid benyttes hvor man ønsker grundindstillen retableret, blandings/luft skruen skal selvfølgelig skrues det ud fra bundstilling som gælder for den enkelte karburator variant. Kendes den ikke tæller man omgangen fra helt i bund til helt ude og sætter alle i midten som udgangpunkt.
En anden metode til justering af blandingen jeg har set bekrevet, er et gennemsigtigt tændrør som viser farven på eksplotionerne i hver cylinder (man bruger kun et som flyttes fra cyl. til cyl.).
Din metode til manuel justering gælder alle motorer med flere karburatorer og skal altid benyttes hvor man ønsker grundindstillen retableret, blandings/luft skruen skal selvfølgelig skrues det ud fra bundstilling som gælder for den enkelte karburator variant. Kendes den ikke tæller man omgangen fra helt i bund til helt ude og sætter alle i midten som udgangpunkt.
Hej igen
Jeg har nu adskilt karburatorerne ( der var en del snavs i) og set efter dyse størrelser - de er helt standard iht manualen til bilen. Den trækker ikke falsk luft - tjekket med æter) og pakninger m.m ser OK ud. Den går stadig dybt underligt når luftfilterkassen ( som ingen huller / afdækninger har som burde ændre noget!!) er afmonteret - her suger den stort set ikke på bagerste karburator ( 20% af den forreste) og lyder som om den er helt ude af takt + vibrerer + går alt for højt i tomgang ( 1400-1500 omdr). Når luftkassen er på igen falder den til ro på ca 800 omdr næsten uden vibrationer ( uden filteret i og åbentstående filterhus) - Her fik jeg fik flikket noget kølerslange på venturierne og med kassen på suger den ens med 4 på et syncrometer i tomgang. Balancen + tomgangs bladeskruen blev justeret og dette har hjulpet på motorgangen - desværre har jeg ikke kunnet prøve det på vejen endnu ( salt + is !!).
Tændrørene kokser iøvrigt til - ligner for fed blanding ( næsten helt ens på alle 4 cyl. Ryger noget sort( ikke blå) fra udstødningen.
Hvis der skulle være flere råd modtages disse gerne
Hilsen JKS ( Jesper)
Jeg har nu adskilt karburatorerne ( der var en del snavs i) og set efter dyse størrelser - de er helt standard iht manualen til bilen. Den trækker ikke falsk luft - tjekket med æter) og pakninger m.m ser OK ud. Den går stadig dybt underligt når luftfilterkassen ( som ingen huller / afdækninger har som burde ændre noget!!) er afmonteret - her suger den stort set ikke på bagerste karburator ( 20% af den forreste) og lyder som om den er helt ude af takt + vibrerer + går alt for højt i tomgang ( 1400-1500 omdr). Når luftkassen er på igen falder den til ro på ca 800 omdr næsten uden vibrationer ( uden filteret i og åbentstående filterhus) - Her fik jeg fik flikket noget kølerslange på venturierne og med kassen på suger den ens med 4 på et syncrometer i tomgang. Balancen + tomgangs bladeskruen blev justeret og dette har hjulpet på motorgangen - desværre har jeg ikke kunnet prøve det på vejen endnu ( salt + is !!).
Tændrørene kokser iøvrigt til - ligner for fed blanding ( næsten helt ens på alle 4 cyl. Ryger noget sort( ikke blå) fra udstødningen.
Hvis der skulle være flere råd modtages disse gerne
Hilsen JKS ( Jesper)
Hej Jesper...
Der er et eller andet helt galt med den luftfilterkasse, noget må sidde forkert og blokere for luftstrømmen. På min egen er der ingen forskel på om luftfilterkassen er på eller ej (bortset fra en enorm fed lyd....)Jeg forstår ikke hvordan den kan suge 20% på den ene karburator med kassen taget af og normalt med kassen på. Jeg kan desværre ikke sammenligne med min egen luftfilterkasse, for jeg har det gamle system med alukasse før karburatorerne og slange over motoren til luftfilteret. Men prøv da at gå igennem om et eller andet lukker utilsigtet for en kanal. Jeg ved at svømmerhuset er ventileret til luftfilterkassen på Weberne gennem et rør, måske sidder der en forkert pakning, der delvist lukker for røret ? Det med sorte tændrør kender jeg fra min egen, det er som om den får for rigeligt at leve af selvom dyserne er de korrekte, og jeg stiller tomgangsblandingen så mager som muligt.
Har du ikke et par billeder af området omkring karburator / luftfilter, måske kan man komme på flere ideer ud fra sådanne ?
Hilsen Morten
Der er et eller andet helt galt med den luftfilterkasse, noget må sidde forkert og blokere for luftstrømmen. På min egen er der ingen forskel på om luftfilterkassen er på eller ej (bortset fra en enorm fed lyd....)Jeg forstår ikke hvordan den kan suge 20% på den ene karburator med kassen taget af og normalt med kassen på. Jeg kan desværre ikke sammenligne med min egen luftfilterkasse, for jeg har det gamle system med alukasse før karburatorerne og slange over motoren til luftfilteret. Men prøv da at gå igennem om et eller andet lukker utilsigtet for en kanal. Jeg ved at svømmerhuset er ventileret til luftfilterkassen på Weberne gennem et rør, måske sidder der en forkert pakning, der delvist lukker for røret ? Det med sorte tændrør kender jeg fra min egen, det er som om den får for rigeligt at leve af selvom dyserne er de korrekte, og jeg stiller tomgangsblandingen så mager som muligt.
Har du ikke et par billeder af området omkring karburator / luftfilter, måske kan man komme på flere ideer ud fra sådanne ?
Hilsen Morten