Snask i kølevand 1300 GTJ

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Snask i kølevand 1300 GTJ

Indlæg af Morten » 03 okt, 2005 06:11

Øv, jeg har nu mange gange tørret snask af køledækslet og endda renset hele systemet, men problemet er der stadigvæk. Jeg regner med, at det er toppakningen, det er vel det eneste sted olie og vand er i nærkontakt ? Jeg havde tænkt mig kun at tage toppen af her i vinter og få kigget den efter, men så var det jeg kom til at tænke på de løse foringer. Kan der opstå utætheder her, altså hvor foringen tætner mod blokken ?
Kompressionen er god, 11,5 bar på alle cylindre, og maskinen bruger ikke vand. Der er ingen tegn på vand i olien, men olieforbruget er i den høje ende. En del af det skyldes dog, at motoren er temmelig utæt.

Er der nogen der har kommentarer til ovennævnte ?

Hilsen Morten



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 okt, 2005 01:37

Hej Morten - efter at have læst dit indlæg et par gange, slår det mig: Du har husket at rense ekspantionstanken da du spulede kølesystemet igennem? Jeg overtog for en del år siden en Guilietta 2,0 og opdagede at der var snask i ekspantionstanken. Jeg frygtede, som du, utæt toppakning, men rensede ekspantionstanken grundigt (brugte vist benzin for at få alt fedteriet væk) og siden havde jeg ikke problemet. Jeg regnede med, at man ikke havde renset olien ordenligt ud af køresystemet efter evt. skift af toppakning og resterne havde samlet sig i ekspantionstanken.
Hvis foringerne er utætte vil jeg tro, at der vil løbe vand i olien (bundkaret) og ikke olie i vandet.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 04 okt, 2005 17:31

Hej Erik...
Min bil er så gammel, at den ikke har ekspansionstank, men tak for tippet. Men måske er der aligevel noget i det du siger, for hvor effektiv er sådan en kølerrens i virkeligheden. Den tager vel kalk og kedelsten effektivt, men hvad med de gamle olierester ? Mængden af snask er jo begrænset, sådan hvad man kan skrabe af svarende til en normal terning eller sådan noget. Mht. tjek af cylinderforinger, kan man vel kun se det hvis man tapper olien ud i kold tilstand ? Jeg mener så ligger vandet nederst og olien øverst.

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 okt, 2005 22:43

Og igen, igen - Jeg vil ikke være så bekrymret hvis den kun sætter begrænset med snask.
Hvis foringerne er utætte vil den miste kølervæske så du kan se niveauet falden i løbet af kort tid, og olien vil ikke være til at tage fejl af, hvidgrumset som mayonaise.
Det er rigtigt, gamle olierester i kølekamrene og køleren kan kun renses ud hvis man adskiller motoren komplet og får den kogt ud, og der er vel ikke meningen. Efterhånden forsvinder det og aflejres øverst i køleren. Hvis du er meget ihærdig, kan du afmonterer køleren og hælde en ordentlig gang vandopløselig motorvask i den medens den er på hovedet, ryste den grundigt og skylle den grundigt med meget varm vand.
Er du sikker på, at ekspantionsbeholderen ikke bare mangler. Den sidder på v. inderskærm (set fra førersædet) og er forbundet til kølerstudsen med en tynd slange. Kølerdækslet på en Alfa er af den normale type med fjeder osv. Beholderen er af plastic med en studs i bunden og et lille dæksel med en gummimembram foroven, helt magen til dem man så i Fiat'er helt op i 80'erne, så de sku' være til at finde hos en hugger med resterne af en rusten 127 e.lign., som sagt, den er af plastic og spises ikke af pladeormen, så sammen med glasset og det øvrige Italiano Plasticcco er det nok det eneste som kan genbruges.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 07 okt, 2005 19:15

Hej Erik, og tak for kommentaren...

Jeg er temmelig sikker på den med ingen ekspansionsbeholder, for jeg har en original instruktionsbog fra 66, og her er der heller ikke afbilledet nogen. Der er blot tegnet en overløbsslange ligesom den kører med nu. Mht. olien er der helt sikkert ikke mere vand i end normalt i en olie, dvs. man kan ikke se det. Jeg vil prøve at lade den snaske et stykke tid endnu, og når mængden så aftager vil jeg forsøge at rense køleren.

Hilsen Morten

uj1212
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 nov, 2003 20:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af uj1212 » 29 okt, 2005 23:30

Hej Morten

Der skal ikke være ekspansionsbeholder på din bil. Det er (var) der heller ikke på min Bertone fra 1975. Jeg har sat en på fra en Volvo midt 80, beholderen er relativ høj, men ikke tykkere end en ølflaske, så den den kan nemt sidde på indersiden af skærmen.Du tilslutter bare overløsslangen til bunden af beholderen. Du slipper for det besværlige checke af vand, du får mindre rust i sytemet, da det er lukket, mit har fungeret fint i årevis. Det snask du taler om, husker jeg der var noget om inden jeg satte beholderen på, men jeg er ikke sikker, da det er længe siden. Hvis du kører med fast ventilator, kan jeg oplyse, at den tager 5-6 HK ved højere omdr. Jeg har monteret en El ventilator fra en Alfa sud, den kan sidde til højre på køleren, min tændes manuelt med kontakt på instrumentbordet, den lette løsning, men den skal sjældent tændes. Måske kører du med for kold motor da den faste ventilator køler konstant i vores i forvejen kolde klima.

Uffe J

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 31 okt, 2005 03:40

Hej Uffe, og tak for kommentaren. Det lyder som en god ide med den eftermonterede ekspansionsbeholder, så spilder man heller ikke sit gode kølevæske... Jeg er også irriteret på den faste ventilator, motoren lyder sgu som en Volvo 240 ved høje omdrejningstal, og den har tilsyneladende ikke problemer med at holde temperaturen nede. Men hvorfor ikke lige lodde en termoføler i køleren, så kører det hele automatisk med et relæ ?

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 nov, 2005 00:43

Hej Morten - Man kan sikkert godt flikke noget sammem fra en huggerplads, men hvis du vil have noget som virker og er nyt, så se http://www.kenlowe.co.uk/ De har lavet termostatstyrede kølerventilatorer i mange år. Hvis du får en pris for et sæt må du gerne lade mig vide, min Spider knurre også noget ved lav fart i lavt gear.
Hvis du vil have en original kølerekspantions beholder kan de fås for ca. £ 32 + fragt fra www.alfaholics.com, som har masser af "originale" dele til klassiske Alfaer.
Forleden skulle jeg starte den gamle bella og gøre den klar til vinterhiet, den var ikke til at få liv i, heller ikke med hjælpe batteri, så enten er kablerne irrede ell. også er starteren kaput. ****!!!!

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 02 nov, 2005 22:56

Hej igen.
Det ser fint ud med de Kenloweventilatorer, men hvor køber man skidtet ? Skal man virkelig helt til England for at få fat i sådan noget ?

Mht. ekspansionsbeholder, kan man også købe en hos feks www.del-priore.com, der har jeg selv handlet. Der kan man få en reprobeholder for ca. 140 kr.


Synd og skam med bilen, hvis det er starteren har jeg 2 kul liggende, som du måske kan bruge, du kan bare sige til, så sender jeg dem til dig...

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 nov, 2005 00:18

Hej Morten - På Kenlowes web kan du ved menu Contact finde tlf.& fax nr. og e.mail adresse og spørge om de har en DK agent eller hvad det koster med fragt and all.
Jeg fik startet Spideren op i dag og kørt i hi, vejert er jo perfekt til det, tørt og mildt. Det viser sig at batteriet formentlig enten er totalt afladet eller (nok mere sansyligt) faldet sammen. Med hjælpe batteri (fra min dagligbil) med motoren igang og en god gang æter ind i luftfilteret sprang den ret hurtigt igang. Men efter ca. 10 min gik den i stå og kunne slet ikke dreje starteren rund på eget batteri, spændingen var nede på 10,5 volt. Da jeg efter den havde kørt til hen på en tank og fået fyldt tanken op og pumpet dækkene godt op og videre til garagen, havde været igang i vel en 40 min, målte jeg ladespændingen til 13,7 v, så generatoren er OK, batterispændingen var da ca. 12,5 og nu 1 time senere 10,5 så der er nok ingen vej unden om et nyt batteri.
Tak for linket til del-priore, dem kendte jeg ikke. Det er billigt for repro beholderen, husk at få dækslet med.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 03 nov, 2005 00:56

Hej Elp...

Jeg har fundet en agent i Tyskland, og her har jeg forespurgt på en 10" blæser til montage foran køleren, her er rigelig plads på min knækfront. Det skulle være sådan en samlet pakke med justerbar termoføler, så man selv kan justere hvornår blæseren kører. 10" skulle være nok for biler op til 1750 ccm.

Jeg vender tilbage når der dukker en pris op, så kan vi lave et fælleskøb hvis det har interesse.

Øv mht. batteriet, men det er dog sjovere end at reparere starter, man skal jo have karburatorer og indsugningsmanifold af for at komme til.

Er selv kørende i den gamle dame på arbejde i dag, det er nok en af de sidste dage før den skal stalles op i garagen, snøft.

Hilsen Morten

uj1212
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 nov, 2003 20:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af uj1212 » 04 nov, 2005 03:45

Hej Morten

Enig, selvfølgelig er det bedste, at montere føleren også frem for kontakten på instrumentbordet. Føleren skal loddes på i venstre side 6 - 10 cm oppe målt, fra bunden af køleren.

Uffe

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 04 nov, 2005 17:24

Tak for info...

Med venstre side mener du vel samme side som rattet sidder i ?

Hilsen Morten

uj1212
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 nov, 2003 20:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af uj1212 » 04 nov, 2005 18:01

Hej Morten

Ja det er korrekt, samme side som rattet.

Det du har gang i nu er jo fint i forhold til nogle tilfældige dele. Mit system til under en 50'r har virket godt i rigtig mange år, men jeg forstår godt du vil give din fine gamle bil noget bedre, så held og lykke med det videre arbejde.

Uffe

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 04 nov, 2005 20:35

Hej Uffe.

Forstå det ikke som nogen kritik, simpelt er for det meste det bedste, jeg kunne sagtens leve med det. Men når konen skal køre en gang i mellem, så skal det bare virke automatisk, så hun ikke ødelægger noget.

Tak for info om korrekt termofølerplacering.

Hilsen Morten

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"