Hej!
Jeg kunne godt tænke mig noget mere lys på bilen (155 2.0 16v årg 1996). Hvordan gøres dette?Det skal gerne være noget som kan synes, uden den helt stor ombygning. Har bl.a set på et par PIAA-pærer til 500-600 kr.. Er de det værd? eller skal man vælge noget andet.
Hilsen
Eriksen
Mere lys i lygter
Hej Eriksen - kender ikke PIAA pærer, men hvis det er de ultra blå eller hvide, så lyser de kraftigere end standard H pærer - at dømme efter man møder biler med dem.
Jeg husker fra min 155 (og fora jeg deltog i) at det var almindeligt at lygteglassene blev snavsede og duggede indvendigt. Hvis dine er det, hjælper nye pærer kun delvist. Jeg kan ikke huske om man kan få glassene af men det kan vel undersøges.
Jeg husker fra min 155 (og fora jeg deltog i) at det var almindeligt at lygteglassene blev snavsede og duggede indvendigt. Hvis dine er det, hjælper nye pærer kun delvist. Jeg kan ikke huske om man kan få glassene af men det kan vel undersøges.
Hej...
Hvad med spændingen yil forlygterne er den OK ? Hvis ikke kunne man jo montere relæer og derved få noget mere gas på lyset. Det er helt lovligt...
Hvis lygterne ellers er OK sådan rent fysisk, kan man bruge pærer med 50% mere lysudbytte, altså de lovlige med samme effekt. Bruger dem selv i min 146, giver et fantastisk lys, men holder også kun ca. 9 mdr.
Hilsen Morten
Hvad med spændingen yil forlygterne er den OK ? Hvis ikke kunne man jo montere relæer og derved få noget mere gas på lyset. Det er helt lovligt...
Hvis lygterne ellers er OK sådan rent fysisk, kan man bruge pærer med 50% mere lysudbytte, altså de lovlige med samme effekt. Bruger dem selv i min 146, giver et fantastisk lys, men holder også kun ca. 9 mdr.
Hilsen Morten
Det med relæer er faktisk en rigtig god ide. Prøv engang at tage et voltmeter og mål spændingen over batteripolerne med nærlyset tændt. Prøv derefter at måle spændingen over pærens terminaler. Hvor tror I det spændingsfald bliver af ? Det bliver afsat som varme i ledningsnet, sikringer og ikke mindst lyskontakten.
NÅR du så har sat relæer på får du omtrent hele batterispændingen på pærerne og et betydeligt større lysudbytte, med samme pærer. Har selv engang oplevet at 55W pærer lyser lige så meget med relæ, som en 100W uden relæ ! Samtidig skal lyskontakten nu kun trække en brøkdel af en Ampere, hvilket er afgørende for kontaktens levetid.
Hvis man så går helt amok og siger een glødetråd/et relæ, kan man lave en mere intelligent kørelys. Mit kørelys kræver f.eks. både tænding og en slukket olielampe, plus et par andre finesser. Erhversskade
NÅR du så har sat relæer på får du omtrent hele batterispændingen på pærerne og et betydeligt større lysudbytte, med samme pærer. Har selv engang oplevet at 55W pærer lyser lige så meget med relæ, som en 100W uden relæ ! Samtidig skal lyskontakten nu kun trække en brøkdel af en Ampere, hvilket er afgørende for kontaktens levetid.
Hvis man så går helt amok og siger een glødetråd/et relæ, kan man lave en mere intelligent kørelys. Mit kørelys kræver f.eks. både tænding og en slukket olielampe, plus et par andre finesser. Erhversskade