"lampe" i instrumentbord

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

"lampe" i instrumentbord

Indlæg af Sauber » 09 maj, 2005 00:12

Hej,

Jeg har en Alfa 155 1.8 TS 8V fra 1995 og der er nu begyndt at lyse en lampe i instrumentbordet. Lampen der lyser sidder til venstre for den lampe der tænder når man trækker håndbremsen. Den viser en bil som slingre - jeg kan ikke finde noget i min instruktionsbog som viser denne lampe men kan den have noget at gøre med mit ABS ? Håber der er nogen som kan hjælpe/svarer. Er det alvorligt og kræver det øjeblikkelig tur på værksted. På forhånd tak.
//Sauber



mblarsen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 29 dec, 2003 22:25
Geografisk sted:

Indlæg af mblarsen » 10 maj, 2005 17:39

Hej Sauber,

Jeg har selv haft samme problem på min (tidligere) 155'er.
Lampen indikerer fejl i ABS systemet hvilket ikke er kritisk, men den vil ikke aktiveres når der bliver behov for det.
Den typiske fejl er en defekt sensor (den der sidder ved hvert hjul) hvilket også var mit problem dengang. Dog blev jeg nødt til at besøge en mekaniker som v.h.a deres computer kunne fortælle hvilken sensor som fejlede. Derefter kunne jeg uden problemer selv skifte den selvom den er groet godt fast (husk WD-40 inden du flår i den skrue som holder sensoren fast!). Prisen for en ny sensor ligger vist omkring 3-400,- Kr.
Det kan også være selve ABS boxen som er defekt, men det er mindre sandsynligt.

Held og lykke

Mvh
Michael

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 10 maj, 2005 22:06

Hej,

Tak for svaret. Der er nu bestilt tid så jeg kan se hvilken en eller flere der er defekt. Kan du nærmere beskrive hvor de sidder og er det "bare" at skifte eller skal der gøres andet nu hvor der er tale om bremserne. Det ikke sådan at der skal nyt bremsevæske på, luftes ud og den slags. Fik prisen ved en Alfa forhandler 875 stk. til baghjul og 730 stk. foran - men kan vel findes billigere et andet sted.

mblarsen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 29 dec, 2003 22:25
Geografisk sted:

Indlæg af mblarsen » 13 maj, 2005 07:21

Beklager mit forsinket svar....

Når du tager hjulet af (for eller bag), så sidder sensoren bag bremsekaliberen. Så vidt jeg husker, så er den umiddelbart til at skrue af uden de store problemer, men pas på, som tidligere nævnt, ikke at bruge for meget vold når skruen skal af. Den sidder udsat og skal have en sjat WD-40 og inden du skruer skruen af, så spænd den først en lille smule! Det løsner rusten inde ved gevindet og gør den nemmere at skrue af. Sensoren kan også drille lidt men den skal bare have et blødt slag evt. med en plastikhammer...Så er den løs.
På sensoren sidder der en ledning hvor den modsatte ende sidder i et gul/hvidt stik lige ved siden af støddæmpertårnet (for). Det skal afmonteres inden du hiver for meget i ledningen. Ligeledes bagtil, men der kan jeg ikke huske hvor stikket sidder...Følg ledningen, så finder du det[:)]

Husk at check at det virkelig er sensoren som fejler - Det er åbenbart en dyr sag når der står Alfa Romeo på indpakningen. Prøv evt. at check om sensoren ikke er identisk med en Fiat - De plejer være billigere.

Go' arbejdslyst

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 19 maj, 2005 20:44

Hej,
Bilen var på et bosch værksted men desværre kunne de ikke komme i kontakt med styreboksen men alligevel efter de havde den nede har lampen ikke lyst siden !! Så jeg håber det måske bare har været skidt/snavs der var årsagen til fejlen. Men skulle den lyse igen så har du jo givet en fin vejledning til hvordan man skifter og hvor de sidder - så tak for det.
//Sauber

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 El-system"