Sæknings fjedre fra 155 2.0 til 2.5 V6

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
Bøysen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 sep, 2004 01:43
Geografisk sted: Danmark

Sæknings fjedre fra 155 2.0 til 2.5 V6

Indlæg af Bøysen » 21 sep, 2004 02:48

Jeg er ved at bygge min Alfa 155 2.0 TS 16V om til en 2.5 V6 12V. [:D][:D][:D]
På nuværende tidspunkt har jeg fundet ud af at, forbro, tandstang "på nær styrekugler" ,Bærearme og de små kødben mellem kringelstabalisator og bærearme er det samme som på 2.0 erén. [}:)]
Men fjedrebenene er anderledes selvfølgelig nok pga vægt forskellen på motorne.
Men nu kommer jeg så til spørgsmålet, er sækningsfjedrene ikke de samme..[?]

Jeg bestiller nemli nogle nye justerbare koni dæmpere fortil, og vil være helt sikker på at jeg kan bruge de samme fjedre som jeg har på den nu "Dvs de tidligere fjedreben som sad på som 2.0er.



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 sep, 2004 03:13

Hverken fjedre eller Koni dæmpere er de samme,simpelthen pga. den større vægt,specielt fortil.Det kan absolut ikke tilrådes at du bruger fjederben fra en 2,0 TS 16v hvis du ilægger en 2,5 v6.

Bøysen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 sep, 2004 01:43
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Bøysen » 21 sep, 2004 03:18

Hej Thomas.[8D]

Tak for dit hurtige svar, men det er såmæn heller ikke planen at sætte benene på fra 2.0eren. Var bare i tvivl om jeg kunne bruge de samme fjedre for hvis jeg feks bestiller nogle nye,som jeg har hørt på i dag så har de samme vare nr begge fjedre.[?]

Så man skulle da mene at fjedrene er de samme på 2.0 & 2.5 [:)]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 sep, 2004 03:42

Hej.

Så kan jeg forstå at du ikke har hørt på Eibach (kvali') fjedre,for de er ikke ens/har ikke samme varenr.Det skulle vel ikke være nogle fjedre i den billige ende af skalaen[?][:D]

Originale fjedre har heller ikke samme varenummer.

Må jeg tillade mig at spørge hvorfor du laver dette projekt?Bare fordi at du skal til at betale ny afgift af bilen svarende til hvad en '97 155 2,5 v6 koster på markedet idag.Så kunne det ikke bedre betale sig at sælge din,og købe en v6'er?

Bøysen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 sep, 2004 01:43
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Bøysen » 21 sep, 2004 04:18

Uhaa det er en lang historie Thomas...

Men jeg kan prøve at gøre det kort... [:D]

Jeg har lavet motoren i stand på den gamle 2.0er, eller retter fået en til at hjælpe med det for et par mdr siden.
Dvs ny knastforstiller, næsten nye knastaksler,komplet slibesæt,olie & stempelringe,vandpumpe,panlejer ved pejlstænger,afdrejet stempler ved Westspeed i Varde,sænket komprission til 8.5 : 1 med det formål at eftermontere turbo efter en 5000 til 10.000 km når det hele var kørt lidt til. Men så langt nåede jeg slet ikke får da jeg havde kørt nøjagtig 4252 km flåede den lejerne med rundt på cylinder 2 og rev krumtappen rimeligt godt og grundigt. [V][V][V]
Så stod jeg jo lige som der, med et bittert ansigt og en efterhånden flad tegnedreng.[xx(] Så var det at ham der hjalp mig med at lave motoren, kendte en som havde en 155 2.5 V6 stående, som jeg egentlig skulle have købt læderkabinen fra.
Men nu stod jeg jo der og skulle have hele motoren & gesrkasse taget ud af bilen, og ja så blev jeg enig med mig selv om at jeg lige godt kunne skifte hele kværnen nu jeg var i gang.[^]
Så jeg bød ham en pris for bilen, og købte hele bilen med hjem da den var en meget billig og fyldt med gode dele og invatar.
Bilen brugte jeg så stille og roligt en 14 dage på at partere i kasser osv, karrossen blev skrottet på nær bagklap dom var det eneste der var helt uden buler.[}:)]
Men jo det er et stort arbejde må jeg indrømme, men er ikke bange for udfordinger og har heldigvis en rigtig god og dygtig kammerat til at hjælpe mig i hans flotte nye væsksted.[:p]
Der bliver taget billeder at alt fra start til slut, og regner med at smide et lille indlæg i klubbladet når vi er færdige med den.[8D]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 sep, 2004 05:14

Øv,det var sgu' da surt med 16v'eren,lige efter en renovering.Jeg kan også godt forstå dit projekt,-jeg har også nogen gange kastet mig ud i noget sjovt.

Men,som jeg skrev tidligere,er jeg altså ræd for at du kommer til at betale en anselig sum i ny registreringsafgift.Har du undersøgt det?Såvidt jeg kan se på www.bilpriser.dk ,kunne du risikere at komme til at betale ca 50.000 kr til Told & Skat.[xx(][:(] Prøv at læs lidt her : http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat ... action=vis

Venligt ment [:)]

ludde02
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28 nov, 2004 18:57
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ludde02 » 07 dec, 2004 05:19

hej min 2,016v super årg 97 er bygget om til en v6 ,der er mange der har forskellig opfatelse af reglerne derfor dette .toldskat - de er ligeglade sålænge du ikke laver et model skift(kaldet identitet ),og det gør du da ligger en 2,5 motor i der allerede findes i model rækken .Havde du brugt en 3,0 fra en 164 fra 94 og frem havde det været anderledes de fås nemlig med 179 hk og t-s siger i dette tilfælde maks tyve procent effekt oven i (intet om volume)derfor 150/1000x*120=180 .bilsyn siger maks 50kg ekstra motor + at du skal huske en emision godkendelse med motor nr .
og der er forskel på dæmper og fjedre fjedrene er bugget anderledes
dvs andre dæmpnings egenskaber -og støddæmper er også anderledes.

mvh steffan
ps min er synet osv
155 3,0 v6 super med død ko.[8D]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 07 dec, 2004 06:57

Hej Steffen.

Cool med en 155 3,0 V6 [8D][:D]

Er det blevet anført på din registreringsattest,at bilen nu er en 3,0 V6 (under konstruktive ændringer) ??

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 07 dec, 2004 09:23

Jeg vil blot tilføje at der ikke er den mindste smule SYNLIG forskel på Alfa's V6 2,5 og 3,0 (12v!) motorer... Så hvordan skulle synsfolk eller for den sags skyld forsikringselskaber blive mistænksomme? Jeg ved ikke hvor motornr. befinder sig på selve motoren, men de 5 gange jeg har været til syn med mine biler har de kun checket stelnummer.

Men der er selvfølgelig argumentet med den dårlige samvittighed... ;o)

ludde02
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28 nov, 2004 18:57
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ludde02 » 08 dec, 2004 06:19

hej det er ikke nævnt på min reg attest og bliver det heller aldrig
toldskat siger jo maks 20% effekt (179hk på orig papirer) og at identiteten ikke må mistes det er den ikke da der aldrig er produceret en 3,0 v6 i 155 serien.sbi kan intet gøre fordi at motoren kun er ca 15 kg tungere og min v6 er en tysk euro 2 model fra 96 frem(sad i de sidste 164 og spiderne ) .jeg har ingen love brudt eller bøjet eller dislignende men holt mig til hvad de skriver og siger. motor nr sider i h side under termostat huset rimelig godt skjult .
mvh steffan
155 3,0 v6 super 1997
ps daniel nogle af motorene har et andet ventil dæksel på foreste cylinder række det er to delt og dækker tændrørene.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Hjulophæng"