Dækslid, camberbolte

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
UNI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 okt, 2003 21:17
Geografisk sted:

Dækslid, camberbolte

Indlæg af UNI » 13 apr, 2004 07:49

Jeg har en 2,0 16V Super, hvor der er monteret fjedrene fra en 155 Sport. Dette burde give en sænkning på ca. 15 mm, men det gav nærmere 32 mm for og 25 mm bag. Bilen er blevet sporet flere gange og er indenfor fabriksmålene mht sporing.

Problemet er, at den slider forhjulene voldsomt på den indvendige side, og der er skiften en bærearm, der var løs i bøsningen, uden at det har hjulpet.

Jeg kører med det anbefalede dæktryk + 0,1 -> 0,2.

Hvad har andre med sænkede biler gjort mht forhjulsgeometrien, for at undgå slid? Pr. definition kan der ikke justeres andet end sporing. Jeg har fra Jens Lillelund fået fat i nogle TÜV-godkendte excentriske bolte til justering af camber. Er der nogle, der har erfaring med dem?

http://www.lillelund.dk/Specprod/Applic ... nchart.htm

Andre anbefaler, at dæktrykket hæves med 0,3 i forhold til det anbefalede.

På det værksted jeg benytter, er de ikke meget for at montere dem, da de synes, at de er alt for spinkle at se på.
Boltens krop er ca. 8 mm tyk, og ca. 10 mm på den excentriske del. Jvf. anvisning skal den spændes m. 37 NM.

Mvh

Ulrik



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 13 apr, 2004 22:30

Glem alt om hvad de "synes" på værkstedet!!De excentriske bolte fra Jens Lillelund KAN holde,det er jo ikke uden grund at de er TÜV godkendte.Men få dem monteret et sted hvor de har det rette udstyr til indjustering.

Hvis både din sporing og cambervinkel er inden for fabriksmål,lyder meget mystisk at dine dæk bliver skævslidt(læs : mest på indersiden).Hvis jeg ikke husker helt galt er grænsen på cambervinklen -1,5 grad,og det burde ikke slide dækkene skæve.Sporer den nu også helt rigtigt?Er cambervinklen blevet målt?Noget er ihvertfald galt et sted.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Hjulophæng"