Gearkasse

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Gearkasse

Indlæg af Alsing » 06 jan, 2010 22:02

Hej

Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af en 155 2,0 16V fra 1996 [:D]
Mit spørgsmål:
Hvordan kan jeg kontrollere tilstanden på min gearkasse. Bilen har gået 240.000 og har haft regelmæssige service besøg iht. servicebogen. Så jeg er ikke så nervøs, men det er min første Alfa og de lyde som kommer under motoerbremsning syndes jeg lyder som noget der er slidt. Hvordan kan jeg f.eks. efterse olieniveau? Og for den sags skyld, hvor fylder jeg olie på i fald den mangler?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 jan, 2010 23:42

Gearkassen har på forsiden (mod køleren) ca. i midten en stor bolt, hvor du både måler olieniveau og påfylder olie. Når olien løber ud under påfyldning, er niveau i top, og niveau måles med bolten ude og man stikker en f.eks. skruetrækker ind i huldet så spidsen peger ned.
Hvis du ikke ved hvor gammel olien er, så ville jeg tappe olien af og fylde op med frisk olie, type 75W-90 GL5.

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 07 jan, 2010 00:27

Tak Erik
Det lyder ikke særligt vanskeligt [:)], men er der ikke noget med at aftapning netop er utroligt vanskeligt fordi man ikke kan komme til at løsne bundproppen?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 jan, 2010 01:21

Man skal bruge en speciel bundpropsnøgle (umbraco) i rigtig størrelse. Den kan sikkert sidde fast efter mange års snavs og salts spørjt.
Der er også noget med, at nøglen til påfyldnings proppen skal være meget kort pga. kort afstand til køleren. Start med at tage den ud først. Det er ikke godt, hvis du ikke kan hælde olie i bagefter.

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 07 jan, 2010 21:39

Ok .. tak for hjælpen Erik. Læste iøvrigt i servicbogen i aftes at gearkassen er efterset for ca 40000 km siden.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 08 jan, 2010 01:53

Efterset? for olieniveau, lyde. Hvis et værksted eller forhandler har efterset gearkassen og stemplet servicebogen, så ring og hør nærmere, eller, hvis købt privat, spørg sælgeren.
Du beskriver ikke lyden andet noget lyder slidt. Hvis du kan høre lyden i tomgang, så træd koblingen ned, hvis lyden forsvinder, så er det et/flere leje(r) i gearkassen som er slidt(e). Hvis lyden er der når koblingen er trådt ned, så er det koblingsudrykkerlejet.
Hvis lyden kun er der, når du kører, så kan det både være fra gearkassen, hjullejer og dækstøj.
Hvis gearkassen er slidt op, så er det nok billigst at finde en god brugt at sætte i.

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 08 jan, 2010 03:08

Det er ikke let at beskrive en lyd [?] men det er meget let at forklarer hvornår den optræder.
Den er der KUN når jeg slipper speederen uden at koble ud. Jo hurtigere det går derud af, jo mere tydelig er lyden. Det er den slags lyd som skal være der, har bare aldrig oplevet den så tydelig og er derfor naturlig nervøs for om det er pga. slitage.
Jeg fik faktisk fornemmelsen af at gearkassen "synger" (en høj ensartet tone) omkring 70 km/t.. den fortager sig når hastigheden falder eller stiger. Den er ikke tydelig hvis jeg accelerer igennem punktet (70 km/t) men meget irriterende når jeg netop kører 70. Er i øvrigt ligegyldigt hvilket gear jeg er i.
Har også tænkt på lejestøj. Men det er jo ofte sådan at legestøj varierer ved drejning og det gør denne lyd ikke.
Men Erik er gearkasser generelt slidte ved 240000 km? Jeg har svært ved at tro at bilen er blevet behandlet dårligt (kørt rådden) ikke mindst fordi ejeren har været så omhyggelig med service og den i øvrigt ser pæn ud.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 08 jan, 2010 05:27

Nej, normalt vil gearkassen i Alfa modeller fra fra 90'erne og frem holde længe, men selvfølgelig afh. af brug og vedligehold.
Din forklaring kunne tyde på, at motor og gearkasse ophæng kan være trætte (vist ikke ualmindeligt på netop din model - som jeg havde en af for nogle år siden, som fik skiftet motorophæng før 100.000 km).
Lejestøj fra gearkasse vil normalt være værst ved acceleration og deacceleration, hvor beslastningen er størt. Ved konstant 70 km/t er belastningen meget lille.
Min nuværende 156, med samme gearkasse, har nu passeret 200000 km, og den har ingen støj fra gearkasse - lidt fra koblings udtykkerlejet når det er koldt som nu (det har den haft i de senere år).

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 08 jan, 2010 21:45

Det lyder som om jeg bør få skiftet ophæng ved næste tandrem-skift. Tror nok jeg læste i håndbogen at den køre 100000 på tandremmen, så er der ca. 50000 km tilbage inden den skal skiftes. Men du ved, når det er den første jeg har, så er der alle de nye lyde og forhold som jeg skal have sat i rette perspektiv. Selv syndes jeg at jeg har læst meget og er godt forberedt på livet som alfist, men erfaring kan men som bekendt ikke læse sig til [:)]

Det er så her at jeg lige vil rose dette forum.. jeg har fået uendeligt meget ud af at læse mange af de indlæg der er her. Der er samletet en ret stor viden sammen i dette forum, så det er fedt for os nye alfister.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 09 jan, 2010 09:13

Hørt hørt, og det er jo med til at gøre det lidt mere intressant at kunne høre fra alle andre alfister, og især fra erik [:D]
Han er guld værd for dette forum og for os andre nybegyndere.[8)]

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 09 jan, 2010 18:50

Hej Alsing

Tillykke med din 155, jeg har selv én og er også ret ny mht. Alfa, så jeg hører også mange "nye lyde".

Og jeg vil også gerne rose Alfasmedens skribenter for både hurtig respons og for også at interessere sig for de lidt ældre Alfaer.

Husk lige tandremmen mv. skal skiftes ved 80 t eller tre år! Jeg har selv skiftet alle srtammerhjul og remme herhjemme i indkørslen, og det var ikke svært!

Hilsen Jonas Vad

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 11 jan, 2010 00:21

Jeg har også haft en 155 2,0 16v fra 96[:p] dejlig bil, og jeg skiftede også selv remme og hjul, så det er ikke svært.
Mvh. Svend

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 11 jan, 2010 00:22

Jeg har også haft en 155 2,0 16v fra 96[:p] dejlig bil, og jeg skiftede også selv remme og hjul, så det er ikke svært.
Mvh. Svend

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 11 jan, 2010 05:11

Ok - et eller andet sted bliver jeg lidt imponeret over at I har skiftet remme og strammer hjemme i indkørslen. Jeg syndes ikke der ser ud til at være ret meget plads. Jeg har også en Mazda 323F som konen kører i. Der har jeg skiftet remme og strammer, men der er jo også næsten en balsal af plads i forhold til 155'eren.
Jamen - tak for tippet - måske skulle jeg gøre forsøget når tiden nærmere sig [:)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Drivlinje"