Gearkasse

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Gearkasse

Indlæg af Sauber » 05 nov, 2003 22:53

Hej,

Nu er der jo skrevet lidt om gearkasser til Alfa 155 og jeg vil da også meget gerne vide hvad der passer på en 2.0 8v idet jeg synes det er noget irriterende med de høre omdrejninger som giver for mig lidt for meget motorstøj. Har prøvet en 156'er og der er jo kæmpe forskel på motorstøjen så ville en gearkasse fra en 156 passe til en 155 2.0 8V ?? Blot ren nysgerrighed og hvis det kunne lade sig gøre ville jeg overveje det kraftigt.

//Sauber



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 nov, 2003 22:45

Hej Sauber
Jeg har selv haft en 155 2,0 16V - som jeg mener havde stort set samme udveksling som 2,0 8V. Nu har jeg en 156 2,0 TS som har en smule lavere gearing en 155 (33,4 km/1000RPM mod 34,0). Det er ikke omdrejningerne som giver støjen ved høj fart. Der er meget stor forskel på vindstøjen i de 2 modeller. Muligvis er motoren bedre isoleret (støj og vibrationer) i 156.
Hvis du vil medsætte omd.tallet i din 2,0 8V kan du sætte hjulene fra f.eks. en 2,0 16V på - de har dækdimentioner 195/55-15 (Super) ell. 205/45-16 (S(port))(Jeg kørte 205/50-16 på min S). Du må så finde dig i lidt langsommere acceleration og at speedometeret viser for lidt (det viser sikkert for meget nu (5-10% er ikke ualmindeligt).

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 22 nov, 2003 22:22

Hej,

de dæk jeg har på nu er 205/45/16 og korrekt at speedometeret viser forkert. Troede bare at det var gearingerne der gav "motorstøjen".

Har et nyt spørgsmål....

Har rodet med bilen da den gav nogle "forkerte" lyde men har endnu ikke fundet ud af hvad. Men de "arme" der går fra midten af bilen og som er monteret på den side ind mod kabinen og går over til gearkassen, klar over at det er dem som bruges når der skiftes gear men den ene af disse arme som sidder inde mod kabinen kan jeg skubbe op så der er ikke noget der holder den fast !! de andre arme er boltet fast så de ikke kan hoppe af. Den arm der er problemet kan der ikke skrues noget på ej heller et hul så der kan stikkes noget igennem og bøjes så det ville holde armen. Om det har været sådan altid ved jeg ikke men er der nogen der har et tegning/dokumentation så man på papir kan se hvordan det hele er samlet.

//Sauber

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 24 nov, 2003 02:53

Ikke for ar være fræk eller lign..! Men de lyder som din bil snart er gennemrenoveret eller trænger til det..? Har du lige købt den eller??

MVH Anders Sommer
(har selv brugt over 50.000 i reparationer og lign de sidst 13 måneder på min 75. (INKL GEIL OG LIGN..)

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 06 dec, 2003 02:32

Hej,

Bilen har jeg haft lidt over 2 år og efterhånden mangler den bare en omlakering så er alt faktisk nyt på den mere eller mindre. Jeg har også kastet de godt 50.000,- efter bilen, kalipre, bremseskiver, klodser, styrekugler, bærearme, koplet udstødning, fjedre, støddæmpere (for/bag), komplet renoveret motor fra i sommers også hvad du ellers kunne forestille dig der kan skiftes er blevet gjort. Men på trods af det er jeg stadig ikke helt tilfreds !!! Den kører ikke "rent" den hakker som om de ikke får tilstrækkelig med benzin.
//Sauber

Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Franzbetula » 03 jan, 2004 09:07

Angående de arme til gearskiftet, så er der ikke nogen at dem som skal være løse. Jeg har været ude for at en af mine er knækket. Det bevirker at gearskiftet føles underligt og retningerne for gearstangen ikke er de samme som de plejer.
Køb en ny sæt af 3 ialt ca. 500 kr. Da du skal skille en masse ad for at skifte dem kan man ligeså godt skifte alle på en gang.
Du skal have batteri og filterkasse ,med slange til spjældhuset afmonteret, samt udstødningsrøret under motoren. Så skal du bevæbne dig med en godt portion toldmodighed. Jeg skiftede dem på 5-6 timer og ca. 1000 forbandelser.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Drivlinje"