Ventil justering
Ventil justering
<p>Min 2,5 V6 Tikker en del i ventilerne.</p><p>Jeg har fået at vide det er udstødnings ventilerne der skal justeres.</p><p>Er der meget der skal afmonteres for at komme til ventilerne på de bagerste cylindre, og hvor lang tid tager det ca, for en som har skruet lidt med biler før, men dog ikke er en expert.</p>
Ventilerne justeres med justerskiver (brikker), så det kræver
1. afstanden/mellemrummet på alle ventiler måles og nedskrives (6 udst. og 6 indsugn. ventiler (når nu man er i gang alligevel)).
2. Stødstænger og vippearme afmonteres (og knastaksel, hvis indsugn. ventiler trænger til justering).
3. Justerskivernes tykkelse måles med micrometerskrue og +/- tykkelse udregnes og passende skriver vælges og monteres i vippearmen og knastfølgeren.
4. Knastaksel, vippearme og stødstænger samles, spillerum kontrolleres.
Du kan se tegning af ventilsystem og reservedels nr. her
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
Man skal enten have meget god tid og være meget omhyggelig med ikke at bytte om på skiverne, eller have prøvet det før. Mit gæt er, at en øvet Alfa mekanikker vil bruge et par timer eller mere. Du skal hen hos et Alfa reservedelslager med micrometerskruen, for at få rigtige mål på skiverne.
Hvis knastakslen afmonteres, skal tanremmen, strammer- og medløberhjul skal skiftes ved samme lejlighed. Yderligere nogle timer.
Alt i alt et relativ kompliceret job for en amatør mekker.
1. afstanden/mellemrummet på alle ventiler måles og nedskrives (6 udst. og 6 indsugn. ventiler (når nu man er i gang alligevel)).
2. Stødstænger og vippearme afmonteres (og knastaksel, hvis indsugn. ventiler trænger til justering).
3. Justerskivernes tykkelse måles med micrometerskrue og +/- tykkelse udregnes og passende skriver vælges og monteres i vippearmen og knastfølgeren.
4. Knastaksel, vippearme og stødstænger samles, spillerum kontrolleres.
Du kan se tegning af ventilsystem og reservedels nr. her
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
Man skal enten have meget god tid og være meget omhyggelig med ikke at bytte om på skiverne, eller have prøvet det før. Mit gæt er, at en øvet Alfa mekanikker vil bruge et par timer eller mere. Du skal hen hos et Alfa reservedelslager med micrometerskruen, for at få rigtige mål på skiverne.
Hvis knastakslen afmonteres, skal tanremmen, strammer- og medløberhjul skal skiftes ved samme lejlighed. Yderligere nogle timer.
Alt i alt et relativ kompliceret job for en amatør mekker.
Der er sådan, at knastakslen træder på indsugningsventilerne, du skrev at dine udstødningsventiler skulle stilles. Hvis det kun er udst. siden, så skal knastakslen ikke af (men tjek indsugningen også), så behøver tandremmen ikke afmonteres.
Jeg har lige læst i min Alfa Bibel, at udstødningsventilerne justres konventionelt med en juster møtrik (nr. 10) som sidder på bolten (nr. 9), som måske skal holdes med en tang eller lign..
Afstandsskiverne (brikkerne) er de samme på alle Alfa Nord motorer (minus 75 2,0 TS) og V6 med 12 ventiler, indsugning, så de skulle være til at finde hos Alfa forhandlere og specialister.
Når ventilerne tikker, er det fordi de står løst, hvilket ikke giver risiko for brændte ventiler, det kan ske, når de står for stramt.
Start med at kontrollere afstandene med søgeblade, selv om det er akavet at komme til bagerste topstykke. Hvis indsugningsventilerne står 0,475-0,5 +/- 0,1 mm inden for mål, ville jeg ikke justere dem. Udstødning ville jeg juster 0,5 mm (fabriksmål er 0,525-0,55)
Jeg har lige læst i min Alfa Bibel, at udstødningsventilerne justres konventionelt med en juster møtrik (nr. 10) som sidder på bolten (nr. 9), som måske skal holdes med en tang eller lign..
Afstandsskiverne (brikkerne) er de samme på alle Alfa Nord motorer (minus 75 2,0 TS) og V6 med 12 ventiler, indsugning, så de skulle være til at finde hos Alfa forhandlere og specialister.
Når ventilerne tikker, er det fordi de står løst, hvilket ikke giver risiko for brændte ventiler, det kan ske, når de står for stramt.
Start med at kontrollere afstandene med søgeblade, selv om det er akavet at komme til bagerste topstykke. Hvis indsugningsventilerne står 0,475-0,5 +/- 0,1 mm inden for mål, ville jeg ikke justere dem. Udstødning ville jeg juster 0,5 mm (fabriksmål er 0,525-0,55)