Temp er for høj og termostaten ér skiftet

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
boneyb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov, 2007 18:17
Geografisk sted: Danmark

Temp er for høj og termostaten ér skiftet

Indlæg af boneyb » 08 maj, 2008 02:28

Hej Alfister

Temperaturen på kølevandet er meget høj. Ifølge viseren ligger den ved ture på landevej typisk lige under 90 grader. Men der skal ikke meget bykørsel til førend den kommer over 100 og blæseren går først igang ved 100-105 grader. Når den har været op over, har den det med at lægge lidt kølevæske, og så skal der efterfyldes. Men det er jo nok fordi at trykket bliver for højt kunne jeg tro.
Nogen ideer?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 08 maj, 2008 03:37

Din 155 er mell. 11-16 år gammel, så en gennemskyldning af hele kølesystemet er nok ved at være tid. Det er ikke umuligt, at køleren er delvis tilstoppet af gammelt slam og keddelsten, hvis noget har sparet en 5'er ved at hælde postevand på.
Kan du se, hvor den lække kølevæske, når det sker? Hvis det er overløbet på ekspantionsbeholderen, er det OK. Hvis det er køler, slanger, toppakning etc. er det ikke godt.
Termostatkontakten til blæseren skal starten den ved ca. 90 grader, så den skal nok også tjekkes.

boneyb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov, 2007 18:17
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af boneyb » 08 maj, 2008 05:40

Jeg har ikke opdaget, hvor utætheden kommer, men det er heller ikke volsomt udslip, så det er måske lidt svært at finde. Men jeg må jo gå på jagt...
Tak for dit promte svar.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"