Defekt katalysator / slidte knaster

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
boneyb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov, 2007 18:17
Geografisk sted: Danmark

Defekt katalysator / slidte knaster

Indlæg af boneyb » 19 nov, 2007 18:40

Hej Alfisti's!

Jeg har lige erhvervet mig en dejlig Alfa 155 V6. Jeg kender ikke så meget til den, men efter sigende skulle den have andre knaster og ændret motorstyring og dermed 180 HK (165 HK originalt). Det har jeg dog haft på fornemmelsen at den ikke havde,og fik det således også konstateret til Rullefeltdag hos Scantune i lørdags. Den blev målt til 151 HK, og Per Mai mente at det kunne ligge i fejl på enten knaster eller katalysator. Det mest nærliggende ville jo i første omgang nok være at kontrollere om katalysatoren er defekt, men hvordan får man det konstateret?
Er der nogen der har erfaring i at få skiftet knastaksler på en V6, og vil det så ikke være en god idé at få den chippet/justeret i motorstyring ved samme lejlighed?

Mvh



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 nov, 2007 23:11

Det vil nok være en god ide at få lavet en udskrift af loggen i ECU'en og en test af udstødningsgassen. Hvis katten eller lamda føleren er defekt, vil forurenings tallene være for høje.
Zender Edition tror jeg må være en speciel (ombygget) forhandler/importør version, jeg har kun hørt om den normale 165 HK version.
Det er forholdvis let at se om knasterne er slidte, afmonter topdækslerne og se omhyggeligt på knasterne om de er slidte.
Hvis de bliver skiftet, er det ikke nødvendigt men en god ide, at få ECU optimeret den bagefter.

boneyb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 nov, 2007 18:17
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af boneyb » 21 nov, 2007 19:12

Per Mai kom ikke med kommentarer omkring for høj forurening, så det formoder jeg var OK. Men jo, en udlæsning fra ECU ville måske klarlægge noget.
I øvrigt: Per Mai kunne under effektmålingen se, at luftmængdemåleren (MAF) var i orden, så den er udelukket.
Hvis der nu har været monteret racerknaster, og motorstyringen har været justeret efter dem, skal motorstyringen vel ændres igen, hvis jeg monterer originale knaster i, eller hvad?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 21 nov, 2007 22:51

Efter at have læst dit 1. indlæg igen, kan Per have ment at din kat kan være tilstoppet og derfor begrænser ydelsen. Det vil ikke nødvendigvis kunne ses på forureningstallet.
Justering af motorstyring er kun nødvenligt, hvis motoren ikke går rigtigt jævt og ellers trækker godt. Racerknaster er det næppe, hvis de er skiftet, snarere "fast road/stage1 eller 2", de kan kaldes meget. Racerknaster er kun til banebrug - i min ordbog. Du skal jo have tjekket knasterne under alle omstændigheder, tjek også knastfølgerne, så se efter om der står noget på dem (støbt, ridset, ætset, malet), ofte C&B og nogle nr. Så kan du sende det ind på dette og CuoreSportivo, så er der nok nogle kloge hoveder som kender dem.
Hvis det er andre/skrappere knaster, vil parametret, som kommer fra de forskellige følere, f.eks. MAF, vil ECU justere for det. Hvis motoren et tunet til f.eks over 200 HK (eller f.eks. en 3,0 motor) vil ECU enten skulle skiftes eller omprogrammeres
Min tidligere 155 2,0 16v blev (med en UniChip) mappet til 183 HK (150 standard), og indsprøjtning osv. kunne sagtens følge med.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"