Har erhvervet mig en 155 2.0 t-spark med kæde (årg 94) kan høre den snakker lidt og har fået af vide den lige skal strammes lidt. har så oz læst mig til at der skulle side en bolt i venstre side(passager siden) bag på motoren til at løsne kædestrammer hjulet med men umiddelbart den eneste jeg lige kan se er en der skal ha en "kæmpe" umbraco nøgle i sig.. er det den man skal løsne ellers ville jeg da sætte pris på en guide til hvor den sidder og fremgangen.
takker på forhånd
Stramning af kæde på 155
Hej maniacz og velkommen.
Nej, det er ikke det store dæksel med umbraco udfræsning. Jeg ved ikke om det er det samme på TS motorvariantern, men på Nord motorer med 1 tændrør pr.cylinder, sidder der en mindre bolt under det venstre (set forfra) dæksel som er beregnet til justering af kædestrammeren.
Tag knastaksel dækslet af og start motoren og lad den gå tomgang (900-1000 omd/m, den må abselot ikke speedes op), løsn bolten og vent et par minutter og stram den indvendige låsemøtrik. Slut motoren og mærk efter mellem knastakselhjulene om kæden kan give sig, du skal kun mærke at den kan give sig meget lidt. Hvis den kan bevæge sig meget prøv igen, hvis det ikke hjælper, skal kæden skiftes (hvis du ikke ved hvordan, så lad et Alfa værksted skifte den for dig).
Jeg kan ikke huske om en TS har hydrauliske knastfølgere (som er selvjusterende), men hvis ikke er det fornuftigt at kontrollere ventil spillerummet, står i instruktionsbogen hvor meget (normalt skal Nord motoren have 0,475-0,5 mm på indsugningen og 0,525-0,550 mm på udstødningssiden).
Når du tager knastakseldækslet af, skal du være opmærksom på de 2 "halvmåner" som sidder bagerst på topstykket, de kan nemt falde af og forsvinde ned i mørket bag motoren. Inden dækslet sættes på skal du rense fladerne mod pakningen og helst skiften den - hav evt. noget flydende pakning og kom på anlægsfladerne. Boltene som holder dækslet skal ikke strammes alt for meget, da aludælslet nemt kan spændes skævt.
God fornøjelese, det er ikke så besværligt som det lyder.
Nej, det er ikke det store dæksel med umbraco udfræsning. Jeg ved ikke om det er det samme på TS motorvariantern, men på Nord motorer med 1 tændrør pr.cylinder, sidder der en mindre bolt under det venstre (set forfra) dæksel som er beregnet til justering af kædestrammeren.
Tag knastaksel dækslet af og start motoren og lad den gå tomgang (900-1000 omd/m, den må abselot ikke speedes op), løsn bolten og vent et par minutter og stram den indvendige låsemøtrik. Slut motoren og mærk efter mellem knastakselhjulene om kæden kan give sig, du skal kun mærke at den kan give sig meget lidt. Hvis den kan bevæge sig meget prøv igen, hvis det ikke hjælper, skal kæden skiftes (hvis du ikke ved hvordan, så lad et Alfa værksted skifte den for dig).
Jeg kan ikke huske om en TS har hydrauliske knastfølgere (som er selvjusterende), men hvis ikke er det fornuftigt at kontrollere ventil spillerummet, står i instruktionsbogen hvor meget (normalt skal Nord motoren have 0,475-0,5 mm på indsugningen og 0,525-0,550 mm på udstødningssiden).
Når du tager knastakseldækslet af, skal du være opmærksom på de 2 "halvmåner" som sidder bagerst på topstykket, de kan nemt falde af og forsvinde ned i mørket bag motoren. Inden dækslet sættes på skal du rense fladerne mod pakningen og helst skiften den - hav evt. noget flydende pakning og kom på anlægsfladerne. Boltene som holder dækslet skal ikke strammes alt for meget, da aludælslet nemt kan spændes skævt.
God fornøjelese, det er ikke så besværligt som det lyder.