Motorskift: 2.0 TS 16V -> V6 2.5 12V

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
mutwale
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 apr, 2007 01:57
Geografisk sted: Danmark

Motorskift: 2.0 TS 16V -> V6 2.5 12V

Indlæg af mutwale » 19 apr, 2007 03:08

Hej Alfa-gutter,

Jeg har en 2.0 TS 16V fra 1996. Jeg overvejer at udskifte motoren med en V6 2.5 (12V). Er der nogen som kan give lidt råd/vejledning på dette område?



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 20 apr, 2007 02:57

Forstår dit valg - bedre og behageligere motor! :o) På www.cuoresportivo.dk er der flere der har lavet denne ombygning. Behold gearkassen da der vidst nok er forskel på træksakslerne så hudt jeg hvisker... Spindlerne er der ihvertfald forskel på (kraftigere på V6). Derfor skal du passe lidt på med en for stiv undervogn da belastning bliver hårdere foran med en V6 - men det opdager du hvis dine spindler slår revner ;o)

Ellers skal du jo ha noget af ledningsnettet osv. med over fra en V6. Men find hellere en 3,0 V6 12v og smid i istedet. Den TRÆKKER kolossalt meget bedre end 2,5 som ikke er ret meget hurtigere end TS 16V. (165 vs. 155 HK) Den er selvfølgelig mere momentstærk i mellemacc. og behagelig på langture. Det er faktisk også lettere at få fat i en 3L. Du ska bare huske at den skal være fra 1993 eller nyere (179 HK) Den sad i 164 og GTV.

Har selv haft en 155 V6 (org) som jeg smed en 3L og forskellen er enorm! Tro mig... ;o)

Good luck!

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 apr, 2007 17:40

Daniel, hvad siger Skat og syn til 50% forøgelse af slagvolumet - eller bilder man dem ind at det er en 2,5?

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 20 apr, 2007 18:40

Jeg har ikke selv direkte erfaring med en TS 16V -> V6, men jeg er ret overbevist om at det er lige besværligt (eller nemt?) om det er en 2,5 eller 3,0.

Men der er jo flere på cuoresportivo der har lavet denne 3L ombygning og endda fået den synet med det, så du kan da spørge dem hvad Skat har haft at sige til det... Der skal da nok være nogen et sted der får ondt i r**** af det, men hvad der evt. vil komme ud af det ved jeg ikke?

En ting er sikkert, i det her tilfælde overskrider man ihvertfald ikke de 20% effektforøgelse med en 3L.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"