Motor sætter ud - 2. sæson

Motor, motor-styring og komponenter på motor
hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Motor sætter ud - 2. sæson

Indlæg af hondacbx » 13 dec, 2006 19:43

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om dette emne, men siden har bilen været på to forskellige værkstedet for at få løst problemet - men uden held. Så HJÆLP!

Motoren - en 2,0 TS 8V med 158.000 km på rygradden - har nogle korte udsættere. Det virker som om strømmen bliver taget for umiddelbart efter at blive koblet til igen. Fejlen er meget periodisk. Den kan ikke fremkaldes, men kommer ved accelleration - oftest fra lave omdrejninger og oftest, hvis man giver lidt pludselig gas - fx. ved overhalinger eller igangsætning er i kryds. Om bilen er varm eller kold, om det er tørvejr eller det regner - det gør ingen forskel. Det er langt fra hver gang, man accellererer eller sætter igang, fejlen opstår.

Jeg har senest haft bilen hos AmagerMøller, som har målt og undersøgt praktisk taget alt. De har måttet give op uden at finde fejlen. De har bl.a. haft udskiftet luftmassemåleren, målt på og efterloddet CPU'en og tjekket forbindelser mellem CPU og indsprøjtningsdyser. Fejlen er der stadig. Det eneste, de ikke har gjort, er at udskifte CPU'en - sådan en koster 9000 kr. fra ny.
Problemet er bl.a., at de ikke kan frenkalde fejlen i testbænken, men de har kørt rundt med måleudstyr på bilen.

Benzintilførslen er også blevet tjekket - fejlen er der stadig.

Er der nogen her i forumet, som har ideer til en løsning af problemet?

Det skal siges, at bilen kører fantastisk - hvis man se bort fra de ryk den kan give - og starter første gang hver gang.

vh.

Frank



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 dec, 2006 01:34

Hej Frank - For mig lyder det, som om den får for lidt benzin i et kort øjeblik lige efter du har trådt speederen ned.
Det kan der være flere årsager til, men først ville jeg kontrollere dysserne og benzin trykket ved alle dysser.
Min 155 2,0 16V fik samme symptom efter jeg fik sat en UniChip og mappet den, dog kun ved igang sætning. Man prøvede at ændre blandingsforholdet efterfølgende, men det hændte stadig, at den "tabte et skridt" ved lidt pludselig igang sætning.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 dec, 2006 01:38

Hej Frank - For mig lyder det, som om den får for lidt benzin i et kort øjeblik lige efter du har trådt speederen ned.
Det kan der være flere årsager til, men først ville jeg kontrollere dysserne og benzin trykket ved alle dysser.
Min 155 2,0 16V fik samme symptom efter jeg fik sat en UniChip og mappet den, dog kun ved igang sætning. Man prøvede at ændre blandingsforholdet efterfølgende, men det hændte stadig, at den "tabte et skridt" ved lidt pludselig igang sætning.

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 15 dec, 2006 00:06

hej Frank jeg loggede lige ind pga. nøjagtigt samme problem med min 1993, 2,0 8v!!!
min kører også fantastisk men de ubehagelige ryk er da ikke til at leve med. det belaster også motorophængene urimeligt meget. jeg har haft bilen i 4 år & fejlen er lige begyndt inden for den sidste måned. det med benzinen virker ikke så sandsynligt da det er meget pludseligt, & ellers trækker den helt jævnt. håber osse på foreslag.
hilsen Kristian

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 dec, 2006 05:48

Krab - jeg tror du har et elektrisk problem, noget som kortslutter e.lign. kortvarigt. Tændspoler/kabler, ledningsforbindelser g.eks ved ECU.
En autoelektrikker er måske den rigtige at gå til.

hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hondacbx » 15 dec, 2006 07:12

Hej Kristian,

gad vide om garantien lige er udløbet på vores biler [:D] eller rettere [xx(]. Det er lige gamle.

Fejlen har karakter af at tændingen eller lignende kortvarigt cuttes for at blive sluttet til igen. I dag gjorde min det også ved behersket accelleration på motorvej ved forholdsvishøj fart. Den gør det dog aldrig - eller kun meget sjældent - ved jævn kørsel - ex. 110 på motorvej. Fejlen har ikke karakter af, at bilen ikke får benzin. Hvis dette var tilfældet, ville rykket ikke være så pludseligt og hårdt. Jeg har tidligere haft problemer med benzintilførslen. Hvis fejlen sker her, er rykkene mindre og ikke så abrupte, som det er tilfældet her.

Elektroværkstedet - AmagerMøller i dette tilfælde - har været det hele igennem. Målt på stelforbindelser til dyser, målt på ECU og haft denne ude til efterlodning - bilen gør det stadig. der er nye tændkabler og benzinpumpen er målt igennem og tjekket. Som tidligere nævnt her på siden, så mangler jeg egentlig kun at udskifte ECU'en, men den er rasende dyr fra ny, og værkstedet kan ikke sige med sikkerhed, om det vil afhjælpe fejlen. Er der evt. en her på siden, som har en ok ECU, som jeg evt. kunne låne eller købe?

vh.

Frank

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 15 dec, 2006 16:43

ja, jeg hælder også til ECU-problem.
det er lige som at den nulstiller engang, måske får den forkerte oplysninger evt fra lambda, termostat eller lign.?
kan den mon ikke fåes billigere i udlandet.
hilsen Krab[:)]

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 15 dec, 2006 16:55

ja, jeg hælder også til ECU-problem.
det er lige som at den nulstiller engang, måske får den forkerte oplysninger evt fra lambda, termostat eller lign.?
kan den mon ikke fåes billigere i udlandet.
det er lige omkring 2000 omin. uanset om det acellereres hårdt eller blødt, men kun periodisk! lidt ligesom en bil der fik for tynd blanding i gamle dage, bare meget mere pludseligt & ikke specielt når den er kold.[xx(]
hilsen Krab[:)]

hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hondacbx » 15 dec, 2006 23:05

Min gør det ikke kun ved ca. 2000 omdr. Den kan finde på at gøre det ved 3500-4000 omdr. også. Problemet er bare, at alle indgange til ECU er testet på min, uden at AmagerMøller fandt fejl.

vh.

Frank

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 16 dec, 2006 23:19

fik du en udlæsning af ECU'en hos møller?
idag er min helt tosset! jeg har mistanke til de ledninger der går til termostat & luftmængdemåler. nærmere følger.
jeg snakkede med en der mente det kunne være benzinpumpen, har du fået tjekket den?
hilsen din[:)] lidelsesfælle

hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hondacbx » 17 dec, 2006 00:16

Benzinpumpen er tjekket. en er i orden. Jeg kan heller ikke rigtig forestille mig, at det er her, fejlen findes. Hvis benzinpumpen strejker, mister motoren jo ikke pludselig kraft - forlige efter at yde max. igen. Hvis der er problemer med benzinpumpen, så giver bilen nogle små ryk - som om den kun går på 3 cylindre.


Frank

hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hondacbx » 21 dec, 2006 00:44

Fandt disse dumps på Cuoresportivo.dk Meget nyttige! Jeg tillader mig at vedhæfte dem her.

vh.

F

[file]alfa155-1.jpg,606,,0[/file]

[file]alfa155hakker-1.jpg,606,,0[/file]

[file]alfa155ud-1.jpg,606,,0[/file]rank

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 22 dec, 2006 08:20

benzinpumpe kan nu nok ikke helt afskrives, da det er højtrykspumpe & hvis den kortvarigt sætter ud vil motoren følge efter øjeblikligt.
dyserne åbner vel simpelthen ikke hvis der ikke er tryk, eller hvad?[;)]
jeg vil imorgen prøve at sætte et tændkabel over på et extra tændrør & håbe på en udsætter, for at se om gnisten forsvinder, således kan benzin teroierne be/eller afkræftes.
jeg overvejer også at, prøve at køre på gas, hvilket dog er lidt mere kompliceret.
det ville være rart at kunne koncentrere sig om enten tænding eller brændstof!
jeg kørte i aftes hjem i tåge & mørke & lyset sætter ikke ud når den hakker hvis det kan hjælpe.[}:)]
hilsen en snart godt gennem rystet alfisti

krab
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 dec, 2004 00:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af krab » 31 dec, 2006 19:54

hej Frank
stadig ikke nyt herfra, har prøvet det med tændrøret uden succes, den satte selvfølgelig ikke ud mens jeg prøvede!
i fredags var den helt normal, kunne overhovedet ikke få den til at sætte ud. igår var den så helt tosset igen, den hakkede konstant ved alle omdr. tal. efter ca. 40 minutters kørsel forsvandt det pludseligt.[xx(]jeg har fundet nogle sider på nettet, hvor de påstår at levealderen for ECU'en er ca. 14 år??? men har endnu ikke fundet nogen beskrivelse af symptomerne ved defekt ECU.
godt nytår

hondacbx
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 aug, 2006 20:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hondacbx » 03 jan, 2007 19:25

Hej Kristian,

jeg har ikke rigtig haft tid til at kikke på den. Kørte i den i går. Der gik lang tid, hvor den kørte upåklageligt. Har du undersøgt dine slanger ved indsugning og dyser? Min havde et lignende problem for et par år siden. Det viste sig, at den store slange mellem indsugning og luftmængdemåler var revnet.

Godt nytår igen!

Frank

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"