155 2,0 16v Super eller S model

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
cmp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 okt, 2004 02:46
Geografisk sted: Danmark

155 2,0 16v Super eller S model

Indlæg af cmp » 06 dec, 2004 05:05

Hej alle.

Jeg sad og kiggede i det nye klub blad, på listen over medlemmernes forskellige biler, og kan se at der findes både en 155 2.0 TS 16v S.
og en 155 2.0 TS 16v Super. Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er? Min egen er fra 6md. 1996 og er muligvis det nogle kalder en "Wide body" den har i hvert fald brede skærme både for og bag. Men er det så en S. eller en Super?

Er der iøvrigt nogen steder på nettet man kan finde oplysninger om alle de forskellige modeller der er lavet (ikke kun 155)?
Som nybagt Alfa 155 ejer ved jeg ikke så meget om de forskellige
varianter af bilerne.


Christian



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 06 dec, 2004 05:53

Hej Christian.

Fra '92,hvor 155 modellen blev født,blev de leveret med en 1,8 TS og en 2,0 TS,og en 2,5 V6.Dertil er modellen der hedder Q4,som er en 4WD med Lancia turbomotor.TS står for Twin Spark,og betyder at motoren har 8 tændrør,dvs 2 på hver cylinder.

I '95 får karrosseriet et "lift" med bredere skærme for og bag,samt selvfølgelig også bredere sporvidde.Samtidig kom de med den nye motorgeneration som bestod/består af 1,6 TS 16v,2,0 TS 16v,og den gamle kending 2,5 V6.Derudover kunne man stadig få den gamle 1,8 TS,som i '97 blev erstattet af en helt ny 1,8 TS 16v.Da denne kom,gik 1,6 versinen ud.Det er denne model man generelt kalder for Wide Body.Den kører fra '95 til og med '97,hvor 156 tager over i slutningen af '97.

Den danske importør valgte at lave 2 versioner af den nye 155 2,0 TS 16v.En Super,som er sådan lidt mere "komfortabel".Den har trærat,og en to farvet kabine,hvor den nederste del er i en lysere farve end resten (kort fortalt).

Den anden version fik tilnavnet "S",og det står for sport.Den har læderrat,ensfarvet mørkegrå kabine,og lidt fastere mere sportagtige sæder.Desuden er den sænket 15 mm,har indfarvet hækspoiler og sideskørter,og blev leveret med nogle sorte (fra '97 koksgrå) 5 egrede Speedline fælge i 7x16".

De ting som er standard på S udgaven her i danmark,er i andre lande (ihvertfald england) extraudstyr,eller noget man kunne bestille bilen med fra ny.

Prøv at tjekke www.carsfromitaly.com .Her står ihvertfald lidt.

Dette er lidt en kort version,vil du vide noget mere,så spørg endelig [:)][:)]

cmp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 okt, 2004 02:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cmp » 06 dec, 2004 17:44

Hej Thomas

Tak for det hurtige svar.

Min må så være en S model, den har ikke trærat, men mørk kabine,
og nogle rigtig gode sæder. Den har hækspoiler og skørter som jeg egentlig troede den forrige ejer havde fået monteret, men så er originalt. Ligeledes sorte fælge med dæk 205/45-16. Den virker også rimelig lav, uden jeg dog har set andre at sammenligne med.

Ved du om nyprisen i 1996 var den samme for de to modeller, eller har der været en prisforskel?

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 06 dec, 2004 23:32

Jeg købte min Sport i 1997 for 270.000 kr!
Jeg er næsten sikker på at Super'en kostede 250.000 kr.

Hilsen Ole

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 dec, 2004 03:19

Hej - ikke for at være pedant, men 155 1,6 TS16V kom vist sidst og afløste den tidligere 1,7 TS, som ikke blev markedsført i DK. 1,8 TS 16V var en periode en særlig "flådeejer model", dvs. noget billigere end end vanlig forbruger model, men senere en åben model i både std. udførelse og mere sjældent som S.
I en periode (fra forsommeren '96 til 1.10.96) var alle markedsførte modeller nedsat grundet nye strammere regler til udstødningsstøj. Da kostede en 2,0 Super ca. 250.000, S modellen ca. 257.000. Efter 1.10.96 blev Superen sat op til den normale pris og S blev afløst af Bellisimo kampagne modellen. Den havde vist S udstyret bortset fra spoilerne og blanke alufælge afløste de sorte/grafitgrå Speedlines, og kunne kun fås i Nordic Blue. I øvrigt tror jeg at 1,6 16V først blev lanceret efter 1.10.96.
Så vidt jeg ved, var alle WideBody V6 i S variant.
http://www.alfa155.com/155/ kan man under specifikationer se samtlige modeller som blev produceret.

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 07 dec, 2004 08:06

Hejsa

Også lige en bemærkning fra en nybagt 155 ejer
Min som er en Bellisimo el Belleza eller.... er metalblå(nok nordic blue)har S interiør dvs læderrat+gear og sæder men med en "træ-liste" hele vejen over instrumentbordet + træ omkrig vindues op/ned knapperne.

Er meget tilfreds med bilen trods 385 tkm på bagen, dog med nyere maskine.

Per

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 07 dec, 2004 08:59

Erik,du har ret [:I][;)]1,6 TS 16v kom først til allersidst.Og desuden fejlede min hukommelse også mht. 1,8 TS.Den kom ikke ved "fødslen" af 155 i '92,men først i '94.

Til gengæld mener jeg ikke at Belazza modellen (som jo nok er den du har købt,Per [:)] ) erstattede 2,0 TS 16v S,men blot blev solgt sideløbende,og i det forholdsvis lille parti,som importøren tog hjem.Men det er en detalje [:D][:D]

Iøvrigt har vi helt glemt diesel modellerne [:0][:0].Disse er dog heller ikke,ligesom Q4,- nogen sinde taget hjem af importøren.Dem der findes er importerede senere.

De blev produceret i 2 udgaver,-en 1,9 TD,og en 2,5 TD.1,9 er en fiat motor,mens 2,5 er en motor fra VM fabrikken.

Er vi lige så stille ved at have det hele med [?][^][:D]

alfa155q4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr, 2005 08:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa155q4 » 27 apr, 2005 08:33

Det hjælper på det, men Q4'eren motoren er ikke som skrevet fra Lancia, men derimod fra Fiat Coupe. Firhjulstrækket er fra Lancia Delta HF Integrale, så den del er rigtig nok.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 apr, 2005 08:24

Hej alfa155q4 - 155Q4 havde fra starten ('92) Fiat Gruppens 2Ltr. 16v Turbo motor, mest kendt fra Lancia Delta Evo og Thema 2,0 Turbo, i modsætning til de øvrige 4 cyl. modeller som benyttede TS motoren fra 75 2,0 TS.
Fiat Coupe kom først senere på markedet og i starten med samme motor uden (og måske med) turbo, senere med de nye Modulo motorer som 1,8 4 cyl., 2,0 og 2,4 5 cyl., de 5 cyl. også med turbo. De nye Alfa 16v 4 cyl. har samme motorblok som Fiat og Lancia modellerne med et (modificeret) topstykke med 2 tændrør pr. cyl. og i JTS 1 tændrør og direkte indsprøjtning i forbrændingskammeret.

stratos
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 okt, 2006 04:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af stratos » 28 okt, 2006 05:37

Undskyld jeg tager denne tråd op igen, men mit emne hører vist til her.
Sad og surfede på det tyske udbud af alskens 155`ere, og faldt over denne:

http://cgi.ebay.de/ALFA-ROMEO-155-2-0-L ... dZViewItem

Hvad i . . ?
Her har vi en widebody model med den gamle 8v motor.
Det må afføde et par spørgsmål:
Blev der fabrikeret en overgangsmodel med denne kombination ?
Er den den gamle 143hk 8V-motor direkte interchangeable med 150 16V-motoren ? Altså er gearkassen og motorophængene de samme ?

Hvad er iøvrigt den primære forskel på 16V-motorene 1,6 - 1,8 og 2,0 ? Er det boring, og/eller slaglængde, og hvad er forskellen på topstykkerne ?

Sagen er at jeg har en 2,0 TS 16V motor med den alt for klassiske plejlstangsleje der er gået. Denne motor er noget sart og der er ikke ret mange på markedet, så hvad passer sammen.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 29 okt, 2006 03:20

Hej Stratos, ja, hvad i ...? Jeg har aldrig hørt om en 2,0 TS 8V (som det tydeligt fremgår af billedet) i en Wide Body.
Alfa fremstillede 155 WB med 1,7 & 1,8 TS 8V m indtil de blev afløst af hhv. 1,6 16v (10.96) og 1,8 16v (ca. 1.1.96), så den pågældende bil kan være en af disse modeller som senere har fået lagt en 2,0 8v i.
Jeg tror at gearkassen er den samme, men koblingshuset kan være forskelligt og formentlig også motorophængene, men ikke mere end at det kan ombygges, hvis du tænker at købe bilen på e-bay for at bruge motor (+gearkasse) i din havarerede.

Forskellen på 16V (Modulo) er for 1,4,1,6 og 1,8 (1747cc) slaglængden; 2,0 (1970cc) har 83 mm boring (de øvrige 82 mm) og yderlig længere slaglængde (91 mm), derudover har den 2 modsat roterende ballance aksler. Uden at vide det eksakt, vil jeg mene at topstykkerne er identiske.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 okt, 2006 03:52

Jeg har lige kikket på Alfa online reservedeskatalog, Eper, link på http://www.cuoresportivo.dk, og toppen har samme reservedels nr. til både 155 og 156 1,6, 1,8 & 2,0. (dog har 155 tidlige 156 1,6 et andet reservedels nr., men der oplyses ikke pris for nummeret)
Pris for ombytning top ikke helt urimelig, kr. 3700,-, kr. 5500 for et nyt.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"