Jeg købte i juni måned en 155 2.0 t.spark 16v Super ´96(243.000 km.!!), som jeg skal have stillet ventiler på. Jeg vil derfor høre om der er nogle der har nogle data på hvordan de skal stå, og er det nødvendigt at bruge specielværktøj til dette? Dette er en ny verden for mig da det er min første bil ud af otte der er fra efter 1978. Jeg skal også have lavet lidt overflade rust, og fronthjælmen, taget og bagsmækken trænger til en ny gang lakering, hvis der er nogle som kender en god (billig) autolaker i Kbh´s området hører jeg gerne fra jer.[:)]
På forhånd tak!
Ventiler og div.
Hej Michael - cmp har ret, de har hydraliske og selvjusterende knastfølgere. Hvis du har ventilstøj kan de være slidte og skal så skiftes. Samtidig skal du kontrollere knasterne på knastakslerne, som skal være helt glatte.
Men hvis lyden minder om en dieselmotor, så er det faseforskyderen (variator) til indsugning knastakslen som skal skiftes.
Uanset hvilken årsag så skal du have skiftet tandremme og strammer hjul/lejer samtidig. Det skal skiftes hver 3. år eller 80000 km hvad som kommer først.
Alfas nyere 16 ventilede rækkemotor havde i starten et problem på nogle motorer med at hærdningen på udstødnings knastaklen ikke kunne holde, så en del fik skiftet den på garantien. Problemet med støj fra faseforskyderen var mere langvarigt og i starten blev alle skiftet på garanti, hvis ejerne klagede inden 3 år. Jeg ved ikke om problemet er helt løst nu, men alle modeller med denne motortype fra før år 2000 får den skiftet med mellemrum - min 156 '98 har lige fået en ny ved 140000 km.
Men hvis lyden minder om en dieselmotor, så er det faseforskyderen (variator) til indsugning knastakslen som skal skiftes.
Uanset hvilken årsag så skal du have skiftet tandremme og strammer hjul/lejer samtidig. Det skal skiftes hver 3. år eller 80000 km hvad som kommer først.
Alfas nyere 16 ventilede rækkemotor havde i starten et problem på nogle motorer med at hærdningen på udstødnings knastaklen ikke kunne holde, så en del fik skiftet den på garantien. Problemet med støj fra faseforskyderen var mere langvarigt og i starten blev alle skiftet på garanti, hvis ejerne klagede inden 3 år. Jeg ved ikke om problemet er helt løst nu, men alle modeller med denne motortype fra før år 2000 får den skiftet med mellemrum - min 156 '98 har lige fået en ny ved 140000 km.
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 22 okt, 2004 23:43
- Geografisk sted: Danmark
Tak for svarene, Christian og Erik. Hvad ved jeg om hydrauliske og selvjusterende ventiler, da dette er en spritny bil for mig[:D]. Men jeg blev dog så klog at jeg nu ved at der venter en lidt større og dyrere operation på 155´eren. Det lyder både som om den kunne tænke sig at få skiftet ventiler men den har også lidt af lyden som en diesel bil. Hvis der er nogen som kunne give en forklaring på hvordan (sådan helt konkret) man får det lavet, og hvilke dele der skal bruges, ville det være en kæmpe hjælp, da jeg kender en "hjemme mekaniker", som er super dygtig, men ikke specialist i nyere biler. hvis det da ikke SKAL laves på autoriseret værksted. Måske der findes en Værksteds manual på nettet et sted? Ihvertfald tusind tak for hjælpen indtil nu, i hører garanteret mere fra mig[:)].
Hej igen Michael - Jeg har lige fået skiftet remmene, strammerhjulene og leje, pakdåser og knastvariatoren hos en uafhængig Alfa specialist her på Sjælland. Samtidig fik jeg kontrolleret vandpumpe (+ ca. 700,-) som var OK. Jeg fik ordnet nogle andre ting, men en normal remskift med strammerhjul og leje samt variator koster ca. kr. 6500 med moms og arbejdsløn (ca. 4 timer).
Når remme skiftes er dækslet over knastaksler etc. afmonteret og knastaklerne og de hydrauliske knastfølgere kan let kontrolleres.
Det jeg tidligere skrev om svage knastaksler vil for længst have vist sig på din 155, men med 245000 km kørt har tingene drejet rund adskellige millioner gange og kan være slidte, men ikke nødvendig vis.
Du ved selv hvor du har købt bilen, men hvis det er hos en forhandler og der er ydet garanti, kan det være en ide at tale med ham om evt. delvis dækning.
Når remme skiftes er dækslet over knastaksler etc. afmonteret og knastaklerne og de hydrauliske knastfølgere kan let kontrolleres.
Det jeg tidligere skrev om svage knastaksler vil for længst have vist sig på din 155, men med 245000 km kørt har tingene drejet rund adskellige millioner gange og kan være slidte, men ikke nødvendig vis.
Du ved selv hvor du har købt bilen, men hvis det er hos en forhandler og der er ydet garanti, kan det være en ide at tale med ham om evt. delvis dækning.