PROTEC ENGINE FLUSH

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
Utzon155
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 okt, 2003 02:56
Geografisk sted: Danmark

PROTEC ENGINE FLUSH

Indlæg af Utzon155 » 15 nov, 2003 21:29

Jeg vil gerne høre, om erfaringer med motorrensemidlet Pro-Tec Engine Flush eller andre lignende produkter?

Pro-Tec Engine Flush skal angiveligt kunne rense hele oliesystemet for skidt, slam og sod ved, at man hælder midlet i den gamle olie lige inden olieskift, lader motoren gå i tomgang i 10 minutter, hvorefter man skifter olie og filter.
Det påstås, at motoren får bedre kompression og effekt efter sådan en kur.
Læs mere hos Søgård Autodele: http://users.cybercity.dk/~lk4729/butik.htm
http://users.cybercity.dk/~lk4729/eflush.html

Virker disse rense produkter, eller er det spildte penge?

Er det til mere skade end gavn? (kan man risikere at stoppe kanaler o.l. til med det løsnede skidt?)

Er der andre måder, man kan rense oliesystemet for slam og sod på, når det nu engang er blevet snavset?

Er det overhovedet nødvendigt?

vh.

Frank



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 16 nov, 2003 09:04

Hejsa Frank.
Nu er din bil jo ikke gammel, men jeg kender flere der har haft unævnelige bilmærker, der har brugt svedol.
Min vens forældres gamle STJERNE bil, gik som en "DRØM??" i forhold til før kuren, men jge har også hørt at slidte motore er blevet renset så meget at de bruger MEGET mere olie efter kuren,da sod og slagger åbenbart også kan sikre lidt bedre kompression og olieforbrug..
Men dette er bare hvad jeg har hørt fra andre

Utzon155
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 okt, 2003 02:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Utzon155 » 19 nov, 2003 03:30

Tak for svaret.

Jeg har selv brugt Swedol en gang i min gamle Alfa 33. Der var klart mindre motorstøj i den med Swedol i systemet.

Det middel, jeg taler om, er af en helt anden type, som renser oliesystemet. Swedol renser ikke, men lægger en teflon-hinde på alle sliddele.

vh.

Frank

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 10 dec, 2003 08:13

Franke

Jeg vil med den erfaring jeg har, fraråde dette miks af sådanne produkter og olien.
Det vil være langt at foretrække at købe en desideret skylleolie, og følge foreskrifterne for det aktuelle fabrikat, og derefter vælge en kvalitetsolie.
Jeg ved at CASTROL laver en sådan skylleolie, men kan ikke huske den specifikke betegnelse. Denne har jeg været med til at bruge flere gange, godt nok på større motorer, typisk efter havari eller lign.
Ved ikke hvad som er årsagen til at du vil gøre det.

Sidder der noget skidt i hjørnerne, kan jeg ikke se hvad det skader, og hvis det er i selve forbrændingskammeret du vil fjerne sod, vil jeg i stedet foreslå noget at hælde i benzinen i stedet. Ved også at Castrol laver noget til dette, i hvert fald til dieselmotorer, så mon ikke også de gør til benzin.

Jeg mener ikke at der er noget direkte mirakelmiddel til at fjerne sod med. Det bedste er nok en danskvand!, eller en heftig tur på motorvejen.

Per Toft

Utzon155
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 okt, 2003 02:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Utzon155 » 10 dec, 2003 17:53

Tak for svaret Per! Jeg har selv haft samme tvivl, men ville lige vende spørgsmålet en gang her blandt kendere og specialister.

Jeg har ikke haft motorhavari, men jeg tror ikke, den tidligere ejer har været helt flink til at skifte olien. Jeg tror, jeg vil skifte olien lidt oftere og se, om det ikke "will do the trick". Men tak for svaret.

vh.

Frank

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 10 dec, 2003 19:25

Franke, du kan få nogle alm. olei som har en speciel højrensende effekt.
Kan kun anbefale Castrol igen, og jeg opfrodre dig til at opsøge en decideret forhandler, altså ikke det lokale værksted, men en som ahr et hovedlager, det er også ca ½ pris bøv!

Jeg ved at en RS 10/60 kan fåes for 50 + moms

Per Toft

Utzon155
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 okt, 2003 02:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Utzon155 » 11 dec, 2003 06:37

Jeg har lige skiftet til 5W40. Er 10W60 ikke for tyk til sådan en "gammel" bil? Jeg har overvejet 10W60, da det skulle mindske olieforbruget, men blev advaret om, at den ville være for tyk. Jeg forstår det dog ikke helt. 60 står vel for, at olien beholder sin smøreevne ved høje olietemperaturer, fordi den ikke blive så tyndtflydende, som en 10W40 bliver ved høje temperaturer. Det er lidt af en videnskab med den motorolie!

vh.

Frank

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 11 dec, 2003 08:34

Jo Frank, her til vinter er det en meget god ide med en 5W/40.

Tallene siger ikke noget i sig selv, men er nogle SAEnumre(automobil sammenslutning)som der nemme at arbejde med.
De laveste i det system er mærket med W, og der bliver visikositeten målt ved en meget lav temp.
Tallet før / står for en maks visikositet ved en given temperatur, dvs. at der er fastlagt en maks visikositet som olie må have for at må "kalde" sig f.eks 0W. 0W holder sig inden for dette v -30gr, 5W ved - 25gr, 10W ved - 20gr, osv.

Tallet efter / angiver visikositeten v 100 gr. Så jo højere tal des tykkere olie = bedre bæreevne. Disse to tal kan på ingen måde sammenholdes, som nogen fejlagtig tror; er olien så tykkere når den er varm end når den er kold...!!! nej.

Når man vælger en tykkere olie skal man huske at dens modstand også er større, og dermed vil der opstå nogle tab, som vil give sig udslag i højere olietemp.
Det vil typisk være en fordel at vælge en tykkere olie, hvis man f.eks tuner sin motor og bruger den hårdt, eller man ved at man skal køre i alperne m Campingvogn i 40gr. varme.

Håber nogen kan forstå bare lidt af det, men det er lidt svær at få ned på skrift.

Per Toft

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"